Konkurrensen bland de nominerade företagen till SoftOne Groups Digitaliseringspris i kategorierna Årets Digitala Resa och Årets Digitala Vinnare var stenhård. Trots det enades juryn om två vinnare som korades under SoftOne-Dagen 2019 som ägde rum den 25:e oktober.
De två företag som tag hem priset för Årets Digitala Resa och Årets Digitala vinnare har en sak gemensamt, de drivs av att föra den digitala utvecklingen framåt och har lyckats genomföra en digitaliseringsresa som resulterat i vinster för såväl de anställda som för företaget i stort. Vinnarna är Maxi ICA Stormarknad Linköping och JoSwe El AB i Visby.
Vinnaren i kategorin Årets Digitala Resa är Maxi ICA Stormarknad Linköping. Motiveringen lyder: Maxi ICA Stormarknad Linköping har utnämnts som vinnaren i kategorin Årets Digitala Resa för sitt pragmatiska digitaliseringsarbete. Med en stor förståelse för digitaliseringens utmaningar och vinster har de arbetat resultatinriktat och i nära samarbete med SoftOne för att utveckla och anpassa processer och affärsystemsstöd. Med ett digitalt arbetssätt har de optimerat förutsättningarna för verksamhetens effektivitet och tillväxt.
Övriga nominerade i kategorin Årets Digitala Resa var Elektro-Centralen, ICA Kvantum Arninge och Almö Livs/Elma Group.
Pristagaren i kategorin Årets Digitala Vinnare är JoSwe El AB med motiveringen:
JoSwe EL har utnämnts till Årets Digitala Vinnare för sitt gedigna digitaliseringsarbete där de fullt ut tagit tillvara på funktionaliteten i SoftOne GO. Med en pragmatisk inställning och effektiva strategier har de väsentligt ökat verksamhetens ekonomiska och administrativa vinster och tillväxtpotential.
Övriga nominerade i kategorin Årets Digitala Vinnare var Coop Färingsö, ICA Kvantum Höllviken, Rörmontören Syd, Låångs El och Sörens El.