SoftOne är Nike:s partner inom Workforce Management med målet att stärka effektiviteten i butiken med hjälp av smartare schemaläggning och bemanningsplanering.
För att säkerställa att Nike:s medarbetare har kunskapen att nyttja SoftOne Go på bästa sätt besökte vår konsult Päivi Pitkänen butiken i Barkarby för att ge deras SuperUsers kunskap och tips! Målet med utbildningstillfället var att hjälpa Nike:s SuperUser:s att använda systemet till sin fulla potential, minska administration, få bättre kostnadskontroll, underlätta schemaläggning och attestering.
– Det är alltid kul att besöka våra SuperUsers och inspirera till nya processer i SoftOne Go. Vår app används dagligen av Nike:s medarbetare för att se sitt schema, upptäcka lediga pass, registrera sin tillgänglighet och ansöka om ledighet. Effekten av att arbeta rätt i systemet är enorma, men det är viktigt att alla arbetar med verktyget på rätt sätt och där kommer utbildning in i bilden.
Hur kundens medarbetare arbetar i systemet är avgörande för resultatet, därför är utbildningar en framgångsfaktor för att lyckas. I mina utbildningar så ser jag också till att utbilda om hur du med rätt personal på rätt plats vid rätt tid kan skapa nöjdare kunder och engagerande medarbetare. Med en bra schemaplanering kan du lyfta din personal, få värdefulla insikter och stärka ditt företags kostnadskontroll. säger Päivi Pitkänen.
Hur kan du med hjälp av utbildning och stöd uppnå en enklare implementering av ert nya affärssystem?
Kommunicera ”syftet” samtidigt som ni utbildar
För att snabbare få dina medarbetare med på förändringsprojektet och börja arbeta enligt nya processer är det viktigt att förklara vad effekten av ert nya affärssystem kommer innebära och anledningen bakom förändringen.
Det är enkelt att underskatta hur stor förändring som ett nytt affärssystem kan innebära och hur det kommer påverka era anställda.
Det är enkelt för människan att välja den enkla vägen därför är det viktigt att tydligt kommunicera det långsiktiga värdet av medarbetarnas nya processer och att de kommer med hjälp av den nya processen kunna utföra sina arbetsuppgifter betydligt snabbare än tidigare.
Utbilda tidigt och ofta
Det är lätt att tro att utbildningen ska starta igång i slutet av implementationen av ert affärssystem men vår rekommendation är att börja så tidigt som möjligt med utbildningssessioner. Givetvis behöver struktuken vara på plats men genom att dela in utbildningen i flera block kan ni starta med grunderna för att sedan successivt djupdyka i systemets olika delar utan att behöva stressa och riskera missförstånd.
Utbildning är avgörande för affärssystemprojektets framgång. Om anställda börjar göra saker fel i systemet kommer det att skapas problem längre fram. säger Päivi.
Alla anställda kommer att lära sig olika snabbt och därför är det viktigt att se över de anställdas olika behov och nivå för att kunna gruppera utbildningarna i olika grupper.
Skaffa affärssystems ambassadörer
När vi ingår i ett samarbete väljer kunden ut två medarbetare som kommer agera SuperUser. SuperUsers är de personer som ansvarar för att lära sig systemet, utbilda sig kontinuerligt, ta del av produktnyheter och har kontakt med vår support på Service och Kvalitét. SuperUsers är affärssystemets ambassadörer på sitt företag.
Om SoftOne
SoftOne utvecklar och levererar affärsplattformen SoftOne Go som rymmer alltifrån bemanningsplanering, strategisk planering, försäljning, projektplanering, ekonomisystem och lönecenter till små och medelstora företag och organisationer.
Idag har vi mer än 100 000 användare och är en stolt leverantör till kunder som bland annat ICA, Coop, Tele2, Mathem och Axfood.
Med säte i Stockholm verkar SoftOne i Sverige och Finland med en agenda att fortsätta sin nordiska expansion, alltid nära kunden.
SHARE THIS ARTICLE