4 mars 2025

Releasenyheter

Allmänt

Nu har vi uppdaterat listan med nya yrkeskoder för Byggavtalet.
Ni kopplar på dem under Personal > Anställd > Register > Befattningar.

För att aktivera en yrkeskod så gör du så här:

  1. Tryck på + för att skapa en ny.
  2. Skriv in koden för befattningen, du hittar listan under fliken Systembefattningar.
  3. Skriv in ett namn.
  4. Markera Länkad systembefattning.
  5. När du markerat länkad systembefattning så öppnas rullgardinen där du sedan kan hämta upp aktuell systembefattning.
  6. Spara.
 
 
Nu är den nya koden upplagd.
 
 
Du kopplar på befattning på anställd under Anställd >HR >Välj befattningar.
Denna uppdatering döljer lön för personer som inte ska ha behörighet att se tidigare anställdas lön. Detta innebär exempelvis att nya chefer inte kan se tidigare chefers lön.
 
Ny behörighet:
Visa alla perioder [3082]
 
Aktivera den nya behörigheten på roll om ni vill att lön ska vara helt synlig.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

Nu kan du förutom bilder – även ladda upp filer/dokument såsom PDF, Word, Excel och video-format till din order, vilket tidigare bara har varit möjligt på webben.

När man trycker på pluset på expandern för att lägga till en bild eller en annan typ av fil, kommer nedanstående meny upp. Här finns möjlighet att:

  • Ta en bild med mobiltelefonens kamera och ladda upp till ordern.

  • Få tillgång till mobiltelefonens galleri av bilder.

  • Ladda upp filer.

Om man väljer filer så kommer man åt de filerna som finns lagrade på den mobila enheten.

Önskar man ladda upp ett dokument så visas de PDF-dokument som finns lagrade på din mobilenhet. 

Man klickar på det dokument som man vill ladda upp, spara och bifoga till ordern.

De bifogade filerna återfinns under dokument expandern på ordern när du är på  webben och arbetar.

Tid/Bemanning

Nu är det möjligt att flytta eller kopiera pass med jourpass på flera dagar samtidigt. Tidigare kunde du endast flytta eller kopiera dessa pass en dag i taget.
 
För att flytta eller kopiera fler än en dags pass så håller du ner shift-tangenten eller ctrl-tangenten och klickar på de dagar som du vill markera och ändra och sedan drar dem till önskad destination.
 
Du ser vilka pass du håller på att flytta eller kopiera i listan under Källa (dragna passen). Om du avmarkerar kryssrutan Ta även med överlappande jourpass så ser du att berörda jourpass försvinner ur listan.
 
Notera att detta än så länge endast gäller i aktivt schema och att du endast kan flytta jourpass samtidigt med vanligt pass om jourpasset är överlappande.
 
Beskrivning:
Vi har lagt till en ny typ av schemaläggning som behandlar saldon. Med denna schemaläggningstyp så kan saldon automatiskt uppdateras till sitt gränsvärde. Detta kan vara hjälpsamt vid månadsslut om ni ej vill att saldot ska överföras till nästa månad. Nedan finner ni instruktioner för att skapa en schemaläggning och hur ni kopplar detta till ett saldo.
 
Behörighet som krävs för detta är:
Schemaläggningar [2031]
 
Sökväg till schemaläggningar:
Administrera > Inställningar > Register > Schemaläggningar
 
Se till att spara schemaläggningen efter varje ändring du gör för att inte förlora inlagd information. Spara redan efter att du gett schemaläggningen ett namn och därefter sparar du efter varje tillagd inställning eller annan förändring som du gör på denna sida.
 
De inställningar som krävs för att köra detta saldojobb är:
 
1. Saldo jobb Justera saldo till gränsvärde(max/min) 
2. Saldo jobb Inkludera en framtida månad
 
Om du kryssar i rutan Värde så kommer värdet att sättas till JA. Om du lämnar rutan okryssad så kommer värdet att sättas till NEJ.
 
3. Saldo jobb justera saldo till tidigare datum (CRON)
 
CRON är ett sätt att räkna datum på som innehåller fem variabler. Du bestämmer med sifferföljden vilken minut, timme, dag i månaden, månad och dag i veckan. Det finns bra information att hitta på internet om exakt hur detta fungerar.
I vårat exempel här nedan har vi skrivit ”0 0 1 * *” vilket innebär att jobbet kommer att köras den första dagen i månaden, varje månad. Under inställningarna för Körningar finns det en bra visualisering av detta om du klickar på pennan bredvid fältet för Återkommande starttidpunkt.
 
 
Sökväg till saldon: 
Personal > Inställningar > Tid > Saldon.
 
Notera att ni även måste koppla detta schemalagda jobb till ett saldo. Detta gör ni via saldoreglerna på de saldon som ni vill ska ingå i det schemalagda jobbet. Klicka på pennan bredvid de tidavtal som ska beröras, välj min-/maxsaldo och lägg till den skapade schemaläggningen.
 
 

Lön

En ny funktion har tillkommit gällande funktionen rörligt semestertillägg.
Det gäller om det kvarvarande rörliga tillägget ska betalas ut vid ett semesterårsskifte.
Det kräver några ändringar i er uppsättning och eventuellt koppla på nya inställningar.

Vi rekommenderar att ni kontaktar oss för att få hjälp av våra konsulter.

Inställningar:

  • Löneart
    • En löneart med denna uppsättning, Typ av lön – Förfallna rörligt, måste finnas.

 

    • Här måste även korrekt formel kopplas på. Under Inställningar per löneavtal, klicka på pennan på det löneavtal där formeln ska kopplas på.

    • Under Lönetyp/Löneformel
      • Klicka på pennan och hämta upp rätt formel.

  • Semesteravtalet
    • Under aktuellt semesteravtal som detta avser så måste även justeringar göras. Under fliken Semesterårsskifte och Rörligt semestertillägg, här ska du välja vad som ska hända med det rörliga semestertillägget vid ett semesterårsskifte.
      • Du kan välja mellan Sparas och Utbetalas. I detta fall ska Utbetalas väljas.

  • Anställd
    • När ett semesterårsskifte är gjort på semesteravtalet så finner ni information om beloppet under Anställningar, lön och kontering>Semester och övrig frånvaro>Frånvaro>Faktorer.
    • Bocka i Visa alla generationer för att se alla historiska faktorer om ni saknar något värde.
    • Förra semesterårets faktorvärde kommer användas vid utbetalningen av Semestertillägg rörligt.

  • Löneberäkning
    • I löneberäkningen och efter ett semesterårsskifte ska nu lönearten för Semesterersättning, Förfallna rörligt finnas.

Ekonomi

Område: Ekonomi > Export > SIE 

Med den senaste uppdateringen har vi samlat alla fyra exporttyper på en och samma sida, vilket gör det enklare att navigera och välja rätt exportalternativ.

OBS! För att komma åt de nya funktionerna behöver man välja menyn som heter SIE typ 1 – Bokslutssaldon. Denna meny kommer inom kort att byta namn och de tre övriga menyerna kommer att tas bort. 

Vad är nytt?

  • Ett menyval med möjlighet att välja fyra olika SIE typer.
  • Möjlighet att välja eget urval för datum. Tidigare gick det endast att välja redovisningsår.
  • För SIE typ 2, 3 och 4 går det nu att lägga till export för budget.
  • För SIE typ 4 går det nu att välja att sortera verifikat per datum eller verifikatnummer.

Den nya SIE Export-funktionen innebär en smidigare hantering av ekonomiska data och förenklar rapportering och export av information. Du får ökad flexibilitet i hur du väljer att exportera data och kan anpassa inställningarna efter dina behov.

Område: Ekonomi > Import > Excel

Vad är nytt?

Vid import av leverantörer med betalningsuppgifter kompletteras nu saknade bankkontouppgifter om leverantören redan finns men saknar konto.

Befintlig bankkontoinformation ersätts aldrig eller tas bort vid importen.

Importen hanterar även fall där en ny leverantör läggs till och uppdateras i samma fil.

Så fungerar det:

  1. Gå till Ekonomi > Import > Excel.
  2. Välj en fil, t.ex. ”Supplier import existing supplier”.
  3. Klicka på Importera.
  4. Navigera till Ekonomi > Leverantör > Index > Leverantör.
  5. Öppna eller redigera en leverantör och gå till Inställningar > Betalningsuppgifter.

Saknade bankkontouppgifter har nu lagts till utan att befintliga ändrats.

Område: Ekonomi > Kund > Fakturor

Nu kan du välja att ha den utfällbara menyn för Konteringsrader automatiskt öppen vid kundfakturor!

Vad är nytt?

  • Möjlighet att konfigurera om konteringsraderna ska visas som standard.
  • Underlättar granskning och redigering av fakturors konteringsdetaljer.
  • Speciellt användbart för företag där kundfakturor importeras automatiskt, t.ex. bilåterförsäljare.

Så fungerar det:

  1. Gå till Ekonomi > Kund > Fakturor.
  2. Öppna en kundfaktura.
  3. Konteringsrader kan nu ställas in att alltid vara synliga vid behov.

Område: Ekonomi > Leverantör > Fakturor

Förbättringar i flödet för leverantörsfakturor gör det nu smidigare att justera momsbeloppet!

Vad är nytt?
När du registrerar en leverantörsfaktura och navigerar till momsfältet genom att trycka på Tab eller Enter, markeras beloppet automatiskt. Detta gör det enklare att snabbt justera momsen utan att behöva radera den befintliga siffran manuellt.

Så fungerar det:

  1. Skapa en ny leverantörsfaktura.
  2. Ange leverantör, fakturanummer, fakturadatum och totalbelopp.
  3. Navigera till momsfältet genom att trycka på Tab eller Enter.
  4. Momsbeloppet förblir nu markerat, vilket underlättar eventuell redigering.

Område: Ekonomi > Redovisning > År och perioder

Nu kan du enkelt anpassa redovisningsår genom att förlänga eller förkorta dem direkt i systemet!

Vad är nytt?

  • Ett redovisningsår kan förkortas om dess status är Ej påbörjad.
  • Endast det senast tillagda redovisningsåret kan förlängas, och även det måste ha status Ej påbörjad.
  • Systemet förhindrar överlappning av redovisningsår och säkerställer att ingen data går förlorad.

Så fungerar det:

  1. Gå till Ekonomi > Redovisning >  År och Perioder.
  2. Välj det aktuella redovisningsåret.
  3. Ändra slutdatum för att antingen förlänga eller förkorta året.
  4. Systemet kontrollerar automatiskt att inga framtida år skapar överlappningar.
  5. Vid förkortning säkerställs att alla perioder som tas bort har status Ej påbörjad.
  6. Om en ändring inte kan genomföras visas ett tydligt felmeddelande.

Försäljning

Tidigare visades alla signaturer till flera checklistor längst ner i expandern ’Checklistor’, men nu har vi placerat signaturerna från både kund och den person som har utfört arbetet i respektive checklista.

Man kan se om en checklista innehåller signaturer i listen på checklistan och dessa kommer även med vid utskrift. 

Område: Försäljning > Rapporter > Elektroniska utskick

Sidan ’Elektroniska utskick’ innehåller nu möjligheten att även kunna skicka stoppade kundfakturor som e-fakturor. Tidigare kunde du bara skicka fakturor via e-post eller skriva ut dem

.

  1. Öppna önskad kundfaktura från listan.

  2. I rullgardinsmenyn för fakturaåtgärd ser du nu ett nytt alternativ: Skicka e-faktura.

  3. Klicka på Skicka e-faktura för att överföra fakturan elektroniskt.

  4. Ett bekräftelsemeddelande visas när e-fakturan har skickats.

Vi har nu slagit samman de båda metoderna för fakturering: E-faktura och InExchange (API) – till E-faktura när du skickar kundfakturor från SoftOne Go.

Detta gör vi för att det numera inte är någon skillnad mellan dessa två metoder vid sändning av kundfakturor elektroniskt. 

Dessa slås samman på

  • Kunderna
  • De fakturerade fakturorna
  • Order/fakturor som ännu inte fakturerats

För nya kunder och fakturor som man registrerar finns endast urvalet på nedanstående faktureringsmetoder och man får då i fortsättningen välja E-faktura för de kunder och kundfakturor som ska sändas till InExchange för distribution. 

Vi har utökat kommunikationen vid sändning av E-fakturor till InExchange, för de som har kunder i SoftOne GO med flera olika GLN-nummer.

Uppgiften om GLN registreras på kunden under kontaktinformation och kan sedan väljas under inställningar på kunden, som ett defaultvärde.

När fakturan skickas till InExchange som E-faktura, görs en kontroll och identifiering med hjälp av GLN-nummer istället för kundnummer, om GLN-nummer finns angivet på fakturan.

Ett nytt fält har lagts till med benämning ’Kontraktsnummer’ på kundkortet som kan användas för exempelvis avtalsnummer, beställningsnummer eller liknande som man önskar få med som information till fakturan.

Informationen i detta fält kommer att följa med när man skickar fakturan elektroniskt.  

På kundkortet finner du fältet under expandern ’Inställningar’.

Om kontraktsnumret inte har lagts på kundkortet så kan du lägga till det manuellt på nedanstående avsnitt:

  • Order
  • Offert
  • Avtal
  • Faktura

Man får nu ut mer information vid utskrift av kravbrev/påminnelser till kunder, när fakturorna är försenade för betalning.

Påminnelserna skriver du ut från Ekonomi > Kund > Betalningar, under fliken krav.

Det finns 5 olika kravbrev att välja emellan och det valet gör du under Ekonomi > Inställningar > Kundreskontra > Inställningar.

Område: Försäljning > Lager > Inventering

Urvalet av inventeringsunderlag är nu sorterat efter startdatum i fallande ordning där de senaste inventeringarna visas överst.

Tidigare visades både öppna och slutna inventeringar utan någon tydlig uppställning, vilket gjorde det svårt att lokalisera aktuella inventeringar.

Nu erbjuder SoftOne Go automatisk uppdatering av priser för Bevego. Följ nedan steg för att aktivera grossistprislistan:

1. Navigera till Försäljning > Inställningar > Grossister > Grossistprislistor

2. Synliggör de inaktiva prislistorna genom att bocka ur nedan kryssruta.

3. Bocka i Bevego.

4. Klicka på spara-knappen (ikon i form av en diskett)

5. Nu är prislistan aktiverad. 

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt