Releasenyheter 2025-03-04
21 februari, 2025Releasenyheter 2025-03-04
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Numera finns fältet omfattning att välja på två analysrapporter. Det gäller Attestunderlag och Löneunderlag.
När du väljer Rapporter och analys, fliken Analys så har du Attestunderlag och Löneunderlag.
Under urval och tillgängliga fält finns nu Omfattning som val.
Detta är analysen Attestunderlag som under omfattning visar hur många procent som avser frånvaro.
Detta är analysen Löneunderlag som under omfattning visar hur många procent som avser frånvaro.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
Antal textrader som visas i noteringsfältet har utökats på kundkortet i mobilappen.
Man kan nå kundkortet genom:
Vi har utökat sorteringen i orderlistan så att man kan välja att sortera ordrarna utifrån orderdatum – fallande eller stigande.
Klicka på den blå länken för att få tillgång till de olika sorterings ordningarna i orderlistan.
Numera går det att skapa filtrering på mottagargrupper i Attestera tid.
Under filtrering finns nu valet ”Visa endast anställda i mottagargrupp”, där kan du välja en mottagargrupp åt gången.
Detta val ligger kvar under filtrering tills du väljer en ny mottagargrupp eller tar bort valet. Du kommer endast att se de personer du har behörighet till oavsett vilka personer som ingår i mottagargruppen.
Inställningar: För att mottagargrupper ska synas i listan för andra attesterande chefer så måste ”Visa för alla” vara vald.
Då visning av mottagargrupper är inställt att visas default under Attestera tid så måste ni göra ett val att ta bort funktionen om ni inte önskar använda detta. Gå in under Personal>Inställningar>Företagsinställningar och under fliken Företagsinställningar finns valet att markera ”Använd ej mottagargrupp i attestera tid”.
En förbättring har gjorts för att visa att man gjort ett val under filtrering.
Det är främst ikonerna för filtrering och automatattest som bytt utseende.
Före:
Efter:
Det finns en ny terminalinställning som gör det möjligt att förändra/begränsa vad ni ser i loggen. Loggen kommer ni åt via terminalens admin-sida eller genom att klicka på F12-knappen på tangentbordet och titta i konsol-fliken.
Med denna inställning så begränsar ni karensavdraget till första sjukdag.
Inställningen gör ni på tidavtalet (Personal > Anställd > Register > Tidavtal) och under fliken Inställningar tid och rubriken Karensavdrag. Markera valet Begränsa karensavdrag till dag 1.
I detta exempel har vi kodat sjuk i tre dagar à 4 timmars pass vardera.
I attestera tid och på första sjukdagen kan ni se att det ligger karensavdrag på 4 timmar.
Under andra sjukdagen ligger sjuklön på 4 timmar istället för fortsatt karensavdrag.
Om inte inställningen är gjord på tidavtalet så blir andra sjukdagen även karensavdrag.
En förbättring har gjorts för att visa att man gjort ett val under filtrering.
Det är ikonen för filtrering som nu bytt utseende.
Före ändring:
Efter ändring:
Område: Ekonomi > Import > Connect
Vi har uppdaterat listvyn för Connect-import i menyerna.
Utökad filtrering
Nu finns fler filtreringsmöjligheter i varje kolumn, vilket gör det enklare att hitta rätt information.
Område: Ekonomi > Kund > Betalningar
För att öka transparensen och förbättra uppföljningen loggas nu alla kundbetalningar som skapas genom kundbetalningsimport automatiskt i ”Spårning” med typen ”Import”.
Område: Ekonomi > Leverantör > Betalningar
För att säkerställa en mer konsekvent och korrekt bokföring vid leverantörsbetalningar har hanteringen av skuldkonton förbättrats.
Vad är nytt?
Om kontot ändras till ett skuldkonto vid registrering av en leverantörsfaktura, kommer samma skuldkonto att användas och visas automatiskt vid betalning.
Minskar risken för manuella justeringar och felaktig bokföring av skulder.
Säkerställer att betalningsflödet är enhetligt och spårbart genom hela processen, från fakturering till betalning.
Förbättringar och fördelar:
1. Vid registrering av ny leverantörsfaktura
2. Ändring av skuldkonto
3. Ändras skuldkonto numera automatiskt även vid betalning
Område: Ekonomi > Leverantör > Betalningar
För att förbättra översikten och hanteringen av leverantörsbetalningar har ett nytt fält för betalningsdatum lagts till i Betalförslag.
Vad är nytt?
Förbättringar och fördelar:
Område: Ekonomi > Leverantör > Fakturor
Påslag läggs till automatiskt vid vidarefakturering.
Hur fungerar det?
Systemet hämtar automatiskt påslaget från orderns försäljningsprislista, baserat på prisformeln i Försäljning > Inställningar > Försäljning > Prisformler.
Om kunden har en rabatt dras denna av innan påslaget beräknas och visas i procent.
Förbättringar och fördelar:
Område: Ekonomi > Rapporter > Inventarielista
Rapporten ”Inventarielista grupperad- aktiva, har uppdaterats för att ge en bättre översikt och hantering av inventarier.
Förbättringarna inkluderar:
Dessa förbättringar underlättar analys och uppföljning av inventarier samt effektiviserar ekonomiarbetet.
Område: Ekonomi > Rapporter>
Ny förbättrad rapport för Periodkonteringar- konto
Rapporten ger en tydlig och strukturerad översikt över transaktioner, inklusive belopp, datum och verifikationsuppgifter. Den innehåller även summeringar per konto, vilket underlättar ekonomisk uppföljning. Med detaljerade tidsstämplar och förbättrad spårbarhet blir rapporten ett värdefullt verktyg för både analys och revision.
Område: Ekonomi > Redovisning > Verifikat
Vid registrering av ett verifikat skapas nu automatiskt en ny konteringsrad.
Vi har lagt till möjligheten att massändra, dvs. uppdatera på samtliga markerade rader, med information som finns under fliken ’Notering’ på kundkortet.
Vid manuell registrering av flera lagerposter under Försäljning > Lager > Saldo kommer vissa uppgifter att behållas till registrering av nästa lagerpost.
De uppgifter som ligger kvar i bilden är:
Två nya kolumner för att visa lagerplats och total pris har lagts till under Försäljning > Lager > Saldo.
Gör följande för att få fram dessa
Område: Försäljning -> Projekt -> Översikt
Nu finns det möjlighet att gruppera projektöversikten med hjälp av checkboxen: ’Visa detaljerad information’. Kostnadsslaget flyttas nu upp som en gruppering i listen och du får drillbara rubriker att expandera.
Exemplet nedan visar hur du kan se arbetad tid och vilken order den har registrerats på.
För er som har större projekt med en större mängd transaktioner kommer nu att upptäcka att laddningstiden för hämtning av transaktioner är avsevärt snabbare än tidigare.
Detta gäller följande flikar:
Det finns nu finns möjlighet att skriva ut rapporten ’Ordersammanställning’ på den högra sidan. Det har fungerat sedan maj.
Uppdaterade färger i periodsammanställning, schemaläggning och attest av tid, begränsa karensavdrag i tidavtal, automatiskt påslag vid vidarefakturering, förbättrad projektöversikt, ny…
Information om utgångna VVS-artiklar, ladda upp ZIP filer och automatisera dina importer, uppgifter angående sjuklön har tagits bort från rapporten…
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…