19 november 2024

Releasenyheter

Allmänt

Missade du vår digitala SoftOne dag? Här har du möjlighet att lyssna in på våra tre olika genomgångar som innehåller sammanfattade nyheter från senaste sex månader samt inblick i vår roadmap framöver.

  1. Huvud-session: https://www.youtube.com/watch?v=whjxXvjd2ZI
  2. Demo-session HRM: https://www.youtube.com/watch?v=8c_II7AhVbY
  3. Demo-session Affärssystem: https://www.youtube.com/watch?v=UKzdqwLfUrA

Vi har gett ut behörighet till vår analysmodul till samtliga med sysadmin-behörighet. Kontakta vår support om ni har några frågor.

Lägg till analys i ditt bibliotek:

Här kommer en liten förklaring om hur man lägger till analyser i sitt bibliotek, det fungerar på samma sätt som för rapporter. OBS! Detta gör man bara en gång.

  1. Kryssa i ’Visa även ej upplagda’.

  2. Nu visas de analyser som finns i ljusgrå färg. Klicka på den analys som du vill lägga till i ditt bibliotek.

  3. Nu visas nedan dialog. Gör ev. ändringar och spara.

Här är några av de analyser som ni kan ta del av: 

HR

  • Användare
  • Organisation

Tid & Bemanning

  • Schema
  • Tid
  • Bemanning
  • Frånvaro och närvaro

Lön

  • Anställda
  • Löneunderlag
  • Semester

Försäljning

  • Artiklar
  • Faktura
  • Order

Ekonomi

  • Kunder
  • Leverantörer

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

Vid registrering av order i mobilappen finns det möjlighet att söka fram material från olika grossister i den externa sökningen av artiklar. Sökresultatet för externa artiklar kan med hjälp av en inställning ändra utseende och innehålla mer information och sökbegrepp.

Den utökade sökfunktionaliteten gäller till att börja med VVS-artiklar och finns sedan en tid tillbaka på webben.

Uppsättning

Inställningen ’Visa kategorier och utökad produktinformation i extern sök’ finns under Försäljning > Inställningar > Försäljning > Inställningar > avsnittet Artikelrader och är gemensam för webben och mobilappen. 

Utökad information

Sökresultatet visar nu alltså dels utökad information såsom material, design, dimension och storlek samt en bild för att enklare stämma av om du har hittat rätt artikel.

Om du till exempel söker på benämningen ’Rör’ ser informationen ut enligt nedan och till vänster visas en bild av den aktuella artikeln.

 

Om du klickar på bilden visas den i helskärm.

Tid/Bemanning

Inne i attestera tid finns det en funktion som räknar om konteringen på markerade dagar.
Den funktionen tar nu även hänsyn till de aktuella konteringsinställningarna på de anställda.
Detta innebär att du enkelt kan räkna om konteringen på dagar som redan är utrullade i schemat och ändra dessa till korrekt kontering enligt de aktuella konteringsinställningarna.

 

Lön

Nu finns en ny exportfiltyp för Lönestrukturstatistik Fremia.
För att koppla denna filtyp till rätt rapport så gör ni så här:

1. Välj ikonen Rapporter som ni finner i listen till höger.

2. Markera fliken rapporter

 

3. Ni ska nu byta ut filtypen på en befintlig rapport. Sök nu fram rapporten SCB Konjunkturstatistik, löner för privat sektor SCB konjunkturstatistik KLP.
Rapporten kan heta olika så sök på SCB eller KLP. Markera rapporten om ni får upp den i listan.
 
 
4. Klicka på kugghjulen
 
 
 
5. Det ska vara valt Exportfil under Exporttyp och då dyker fältet Filtyp upp och där kan ni välja filtyp Lönestrukturstatistik, privat sektor Fremia.
 
 
6. Byt text under Namn till t ex Lönestrukturstatistik, privat sektor Fremia. 
 
7. Spara
 
Om ni inte får upp rapporten gör så här:
 
1. Markera valet ”Visa även ej upplagda” högst upp. Sök fram rapporten och markera den i listan.
 
2. Gör sedan enligt punkt 4 – 7 som ovan.
 

Ekonomi

Område: Ekonomi -> Inventarier -> Avskrivningar

För att få fram underlag till avskrivningar av inventarier klickar man på ”hämta underlag”. Detta har tidigare tagit väldigt lång tid och därför har vi valt att optimera hämtning av data så att det ska gå snabbare. 

En uppdatering har skett i listvyn för kategorier i menyerna inventarier, leverantör och kund. I varje kolumn i listan finns nu utökad filtreringsmöjlighet. Utseendet när man klickar upp en specifik kategori har också uppdaterats men funktionerna är detsamma som tidigare.

Område: Ekonomi -> Leverantör -> Register -> Leverantörer

En uppdatering har skett i listvyn för leverantörsregister. I varje kolumn i listan finns nu utökad filtreringsmöjlighet.

I samband med uppdatering av sidan har vi även lagt till möjlighet att massändra leverantörer. 

Så här gör du:

  1. Markera de leverantörer du önskar uppdatera genom att klicka i checkboxen längst ut till vänster i listan.
  2. Klicka på ”Massändra” som du finner till höger ovanför listan.
  3. Klicka i rullistan och markera det fält du önskar ändra. I detta exempel har vi valt att ändra betalningsvillkor.
  4. Klicka på + och välj vilket betalningsvillkor du önskar ha. I detta exempel har vi valt 20 dgr netto (tidigare 30 dgr netto). Klicka sedan på OK.
  5. En popup med en varning dyker upp. Klicka på OK om du är säker på att du vill uppdatera.
  6. Leverantörerna är nu uppdaterade.

Område: Ekonomi -> Export -> Intrastat

Löpnummer har lagts till som en ny kolumn i intrastatrapporten. Syftet med detta är för att lättare kunna söka fram en specifik transaktion.

Område: Ekonomi -> Export -> SAF-T

En uppdatering har skett i listvyn för SAF-T. I varje kolumn i listan finns nu utökad filtreringsmöjlighet.

Område: Ekonomi -> Inställningar -> Fördelningskoder

Vi har haft ett problem med att kommentarer inte har sparats. Detta är nu fixat och kommentarer sparas nu när fördelningskoder uppdateras eller skapas.

Ekonomi -> Import -> Connect

SoftOne minns nu de val man gjort för konteringsdimensioner med funktionen ”Använd konteringsdimensioner”.

När man väljer samma importdefinition igen, ska exempelvis det tidigare sparade kostnadsstället visas.

Område: Ekonomi -> Redovisning -> Koncernredovisning ->  Överföringstabeller

En uppdatering har skett i listvyn för överföringstabeller. I varje kolumn i listan finns nu utökad filtreringsmöjlighet.

Försäljning

I listan på sidan Inköpsstatistik (Försäljning > Statistik > Inköpsstatistik) finns nu utökad filtreringsmöjlighet.

En uppdatering har skett i listvyn för kategorier i menyerna kund, projekt, artiklar, order och avtal. I varje kolumn i listan finns nu utökad filtreringsmöjlighet. Utseendet när man klickar upp en specifik kategori har också uppdaterats men funktionerna är detsamma som tidigare.

 

När en preliminär kundfaktura som har överförts från en offert tas bort visas nu en fråga där du får välja om artikelraderna i offerten ska återgå till sin tidigare status.

Kontrollfrågan innebär att artikelradernas och offertens status kan återställas vid behov. Vid borttagning av den kopplade fakturan finns två alternativ:

  • Nej – Om du klickar på Nej förblir artikelradernas status oförändrade.
  • Ja – Om du klickar på Ja återgår artikelraderna till sina tidigare statusar, vanligtvis ’Klar’.

På redigeringssidan av en offert (Försäljning > Offert > Offerter) finns det nu ett fält för Arbetsbeskrivning.

Den beskrivning som registreras på offerten överförs till order och kundfaktura. Det finns även möjlighet att redan på offerten välja om arbetsbeskrivningen ska följa med på faktura till kund med hjälp av kryssrutan ’Skriv ut på faktura’.

Listan över offerter (Försäljning > Offert > Offerter) innehåller nu kolumner som uppdateras med ikoner för:

  • E-postutskick
  • Bifogade dokument

Funktionen ’Räkna om priser’ på order har ändrats om till ’Räkna om priser på markerade rader’ för att göra det möjligt att selektera vilka artikelrader som prisomräkningen ska ske för. Tidigare räknades samtliga artikelrader om, men nu förblir de rader som inte har markerats opåverkade.


Val att uppdatera inköpspris

Vid användning av den uppdaterade funktionen visas nu även en fråga där du har möjlighet att välja om inköpspriserna på valda artikelrader också ska räknas om.

Nedan är en kort förklaring av de olika valen i dialogen:

  • Avbryt = ingen omräkning utförs
  • Nej = omräkning av försäljningspriser utförs
  • Ja = omräkning av både försäljnings- och inköpspriser utförs


Bra att veta!

  • Funktionen ’Räkna om priser på markerade rader’ är endast aktiv när en eller flera artikelrader har markerats.
  • Om omräkningen inte kan genomföras för vissa artikelrader visas en lista över dessa.

Nu går det att dölja bilder som avser vidarefakturerade leverantörsfakturor under expandern Dokument på en order. Förändringen säkerställer att endast användare med rätt behörighet har åtkomst till leverantörsfakturorna, vilket förbättrar både användarupplevelse och säkerhet.

Behörighet

  • Visningen styrs med hjälp av behörigheten ’Leverantörfakturor [1020]’.
  • Om behörigheten är inaktiverad döljs bilderna för vidarefakturerade leverantörsfakturor på ordern.
  • Om behörigheten är aktiverad visas bilderna istället och önskar du dölja dessa för en specifik roll behöver behörigheten således inaktiveras.

Exempel

  • Användare med roll utan behörighet 1020:
  • Användare med roll med behörighet 1020:

Bra att veta!

  • De andra dokumenten/bilderna som bifogas manuellt på ordern och som inte avser vidarefakturerade leverantörsfakturor visas som vanligt för användarna.

De leverantörsfakturor där kostnaderna har kopplats mot ett projekt visas sedan tidigare i Projektöversikten under Försäljning > Projekt > Översikt > fliken Leverantörsfakturor.

Nu visas även de leverantörsfakturor där kostnaderna har vidarefakturerats till order under nämnd flik.

Listan har även kompletterats med en ny kolumn benämnd ’Summa vidarefakturerat’ för att du enkelt ska kunna stämma av vidarefakturerade kostnader respektive kostnader som enbart har kopplats mot projektet.

Det finns numera möjlighet att välja att genomsnittspriset ska hämtas som inköpspris på lagerförda artiklar vid registrering av artikelrader på offert, avtal, order och kundfaktura.

Att använda genomsnittspriset som inköpspris för lagerartiklar ger det mest korrekta täckningsbidraget. Genomsnittspriset uppdateras vid inleverans av lagerartiklar och uppdateras alltid i företagets basvaluta.


Uppsättning

Detta går att styra med hjälp av den nya inställningen ’Beräkningsmetod för bruttomarginal’ under Försäljning > Inställningar > Artiklar > Inställningar.

Här väljer du om genomsnittspris eller inköpspris ska användas som standard.

 

Det går också att särskilja inställningen på specifika artiklar. Det kan till exempel handla om att du vill att alla lagerartiklar förutom några utvalda artiklar har beräkningsmetod genomsnittspris. Gör då enligt nedan:

  • Ange beräkningsmetod ’Genomsnittspris’ i den generella inställningen.

  • Ange beräkningsmetod ’Inköpspris’ på de specifika lagerartiklar som du vill undanta från att beräknas med hjälp av genomsnittspris. Detta ställs in på redigeringssidan av en artikel under Försäljning > Artikel > Artiklar.


Funktionalitet

Inställningen för beräkningsmetod påverkar nedan funktionalitet:

  • Registrering av artikelrader på offert/avtal/order/kundfaktura
  • Registrering av inleverans, både via sidan Inleverans och via manuella transaktioner på sidan Saldo

Exempel
  • Lagerartikel 1001 har genomsnittspris 224,50 och inköpspris 225 kr.

  • Vid registrering av en orderrad på den här lagerförda artikeln hämtas genomsnittspris till orderradens inköpspris.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt