29 oktober 2024

Releasenyheter

Allmänt

Nu har vi infört en funktion som innebär att du kan scrolla i alla PDF-dokument som finns i högermenyn.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

När du redigerar en artikelrad på en order i appen visas nu information om vilken grossist som uppgifterna har hämtats från.

När du registrerar en ny order och skriver in ett startvärde i fältet ”Sök kund” och sedan klickar på den blåa knappen ”Ny kund” följer nu det angivna startvärdet med till den nya kundens namn.

Tid/Bemanning

Inga nyheter inom området Tid/Bemanning i denna release.

Lön

Inga nyheter inom området Lön i denna release.

Ekonomi

Nu kontrolleras regeln för automatkontering baserat på bokföringsdatum. Tidigare har den utgått från dagens datum vilket kunde medföra att automatkonteringen inte triggades. Det nya regelverket har anpassats till följande områden i SoftOne GO:

  • Leverantörsfakturor
  • Kundfakturor
  • Verifikat
  • Import

Listan över inventarier (Ekonomi > Inventarier > Inventarier) har fått uppdaterade rubriker för att förtydliga vad de olika kolumnerna innehåller samt att kolumnerna har samma rubriknamn som i listan för avskrivningar.

  1. Rubrik: Redovisat värde har ändrats till Bokfört värde

  2. Rubrik: Ackumulerat avskrivet har ändrat namn till Ack avskrivning (Total).

Tidigare fanns det möjlighet att ta bort en betalmetod som användes som standard via Ekonomi > Inställningar > Kundreskontra > Inbetalningsmetoder samt Ekonomi > Inställningar > Leverantörsreskontra > Betalningsmetoder. Detta medförde problem i samband med in- och utbetalningar.

Nu finns det en spärr som gör att det inte är möjligt att ta bort en betalmetod som används som standard. Om du försöker ta bort en betalmetod visas ett felmeddelande som informerar om att du först måste ändra standard för betalmetod innan du kan ta bort metoden. Detta gäller både för kund och leverantör.

Nedan visas ett exempel på hur det ser ut för kund.

För att hjälpa dig som användare att få en bra översyn på leverantörsfakturor som har flera sidor har vi nu skapat en scrollfunktion för PDF-fakturan. 

Det går fortfarande att använda knapparna ”Nästa” och ”Föregående” precis som tidigare.

När du registrerar en leverantörsfaktura visas numera information direkt om att fakturanummer redan finns. Tidigare var du tvungen att spara innan den informationen kom användaren tillhanda.

Vi har gjort förbättringar i samband med urval för konto. Det värde som anges i urvalet för konto (t.ex. 301) visar i första hand alla konton som har startvärde 301. Om det finns andra konton som innehåller siffrorna 301 visas dessa längst ner i listan. 

OBS! Att man kan vandra med Tab-tangenten mellan de olika urvalsfälten. 

Tidigare visades kontoinformation (såsom kontonummer och kontonamn) endast på den första sidan där transaktionerna började i en huvudbok. Om ett kontos transaktioner sträckte sig över flera sidor saknades denna viktiga information på de efterföljande sidorna, vilket gjorde det svårt för användaren att avgöra vilket konto transaktionerna tillhörde.

För att förbättra användarupplevelsen och öka tydligheten i rapporterna har vi lagt till kontonummer och kontonamn på alla sidor. Detta säkerställer att du inte längre behöver gå tillbaka till den första sidan för att identifiera kontot.

Kontoinformationen kommer nu att visas konsekvent på varje sida i nedan standardrapporter:

  • Huvudbok 2 dimensioner
  • Huvudbok 2 dimensioner Excel
  • Huvudbok 2 dimensioner med kvantitet

Första sidan:

Image

Andra sidan:

Image

Försäljning

Vi har lagt till tre nya checklistor (serviceprotokoll) som är standard inom lås- och larmbranschen:
  • Serviceprotokoll brandlarm
  • Serviceprotokoll brandsläckare
  • Serviceprotokoll inbrottslarm, passage, CCTV
Checklistorna kan kopplas till order, fyllas i och skickas med i digitala utskick av fakturor till den aktuella kunden.

Nu finns det stöd för att ta emot EDI-meddelanden med leverantörsfakturor från VS Produkter. Tidigare har det endast varit möjligt att ta emot orderbekräftelser från grossisten.

Det finns nu möjlighet att exportera kundfakturor till Visma eEkonomi från SoftOne GO.

Så här gör du för att aktivera integrationen:

  1. Logga in i SoftOne GO och gå till Administrera > Inställningar > Företagsinställningar.
  2. Klicka på knappen Aktivera integration under avsnittet Visma eEkonomi inställningar.
  3. Du kommer då automatiskt vidare till inloggningssidan för Visma eEkonomi. Logga in i Visma eEkonomi, i samband med det visas information om att det måste finnas behörigheter till Faktura, Kund och Artikel. Vid inloggning kan det vara aktuellt att ha med sin redovisningsbyrå så att de kan logga in med rätt behörighet, t.ex. som Administratör.
  4. Gå tillbaka till SoftOne GO för att kontrollera att integrationen är aktiverad under Administrera > Inställningar > Företagsinställningar. Under avsnittet Visma eEkonomi inställningar ska en blå informationstext visa att integrationen är aktiverad.
  5. Om en avaktivering genomförs kommer funktionsknappen att återgå till Aktivera. Avaktivering innebär att det inte längre går att exportera kundfakturor under Försäljning > Faktura > Fakturor.

Så här fungerar export av kundfakturor från SoftOne GO:
  1. När en faktura är sparad som definitiv kan den exporteras från SoftOne GO. Gå till Försäljning > Faktura > Fakturor och markera fakturan/fakturorna i listan.
  2. Klicka sedan på den blå funktionsknappen längst ner till höger – Exportera till Visma eEkonomi. Uppgifter om kund, artikel och projekt följer med fakturan och uppdateras i Visma eEkonomi.
  3. Det kommer upp ett meddelande och du får välja om du vill fortsätta överföringen genom att klicka på OK.
  4. När exporten är genomförd uppdateras de exporterade kundfakturorna med status Exporterad och kan inte exporteras igen. OBS! Det är Visma som sätter fakturanumret på fakturan och därför måste fakturan skickas till kund från Visma. När ett fakturanummer har registrerats hos Visma hämtar SoftOne fakturanumret via integrationen och det går att se i fakturalistan i kolumnen som heter ”Externt fakturanummer”.


Behörighet:

För att kunna exportera fakturor till Visma eEkonomi behöver behörighet Exportera till Visma eEkonomi [1111] aktiveras. Den finns under behörighetsträdet för försäljning.

Nu kan du skicka ut alla kundfakturor med ett och samma klick oavsett fakturametod.

Så här fungerar det:

  1. Markera alla fakturor som ska skickas genom att bocka i checkrutorna till vänster i fakturalistan.
  2. Klicka på den blå knappen längst ner till höger och ”Automatisk fakturadistribution”. 
  3. Klicka ”Ja” på kontrollfrågan om du är säker på att du vill skicka iväg fakturorna.  
  4. En informationsruta meddelar hur många fakturor som kommer att skickas iväg grupperad per fakturametod. Finns ”Utskrift” som fakturametod kommer systemet att automatiskt generera fakturor som man ser till vänster i menyn under ”Rapporter och analys”.
  5. Saknas fakturametod visas ett felmeddelande.

I Projektöversikten finns det två inställningar för att visa underprojekt respektive detaljerad information för det aktuella projektet. För att slippa kryssa i dessa varje gång du ska följa upp ett projekt sparar vi nu det senaste valet till nästa gång du går in på sidan.

Vid utskrift av order och faktura till en utländsk kund visas datumen numera i rätt format utifrån den landskod som är angiven på kunden.

Nedan visas exempel på hur datumformaten ser ut beroende på land.

Finland:

För vårt nordiska grannland Finland är datumformatet dd.mm.åååå.

Annat land än Sverige och Finland:

Om den aktuella kunden har en landskod annan än Sverige och Finland används datumformatet mm/dd/yyyy. 

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt