19 maj 2022

Releasenyheter

Allmänt

Nu kan du få ut information om anställdas kontering.

1. Öppna Rapporter och analys från ikonerna på högersidan.

2. Gå till fliken Analys och klicka i ”Visa även ej upplagda”.

3. Klicka på den som heter Anställning Kontering.

4. Skriv in ett rapportnummer och välj vilka roller som ska ha tillgång till analysen.

5. Gör ditt urval för att få ut analysen och välj sedan om du vill skriva ut det i tabell eller i ett excel-dokument.

 

Vi har lagt till en hjälptext som beskriver ditt val baserat på vilket urval du väljer när du ska skriva ut en rapport eller en analys.

Hjälptexten hittar du här:

Dessa är de olika urvalen som går att välja mellan. Notera att det varierar per rapport och analys vilka urval som är tillgängliga.

Personens kategori:Tar med anställda med kategorier enligt urval
Personens tillhörighet:Tar med anställda med tillhörigheter enligt urval
Anställningens kontering:Tar med anställda där anställningens kontering är enligt urval
Passets tillhörighet:Tar med anställda som har pass med tillhörighet enligt urval
Passets kontering:Tar med anställda som har pass med kontering enligt urval
Utfallets kontering: Tar med anställda som har utfall med kontering enligt urval

SoftOne Akademi – din kunskapsbank för SoftOne® GO

I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

Vi har lagt till en länk i appen som vidarebefordrar dig till din närvaroterminal för att underlätta att registrera närvaro via mobilappen.

Du finner knappen som heter Registrera närvaro i menyn på vänster sida. Om du endast är kopplad till en närvaroterminal så blir du länkad dit direkt. Om du är kopplad till mer än en närvaroterminal får du upp en lista där du väljer vilken terminal du vill bli dirigerad till.

Behörighet som krävs på roll för att kunna stämpla i app:

Det finns nu en utökad funktionalitet i appen under tidrapporten för att se de aktuella order som man registrerat in sina tider på under veckan. De visas i en lista under respektive dag som är markerad i tidrapporten.

Både de order som fortfarande är öppna men också de order som är fakturerade och stängda visas här för att se historiken.

  1. Går man in på en en stängd order genom att klicka på ordernumret så kommer information upp om att ordern är stängd.
  2. Det går då inte att registrera ny information på ordern och plustecknen är nersläckta på tidrapportering, artiklar, checklistor, bilder och planering. Dessa uppgifter går heller inte att redigera, utan de visas endast som information.
  3. Den arbetade tiden kan fortfarande redigeras om den inte är attesterad, men påverkar inte den fakturerade tiden på ordern.
  4. De tre prickarna uppe till höger visar informationen under Redigera order, Visa på karta och Visa alla artikelrader.

Tid/Bemanning

Det är nu möjligt att se status för det scenario som aktiveras för en anställd. Du kan expandera rad för anställd genom att klicka på pilen i kolumnen status. Då ser du aktuell status för den anställde.
 

För er kunder som importerar värden till SoftOne GO som underlag för t.ex. bemanningsbehov så finns nu en ny analysvy som visar den inlästa informationen. Med hjälp av denna analysvy kan du kontrollera de siffror som har lästs in.

Analysvyn är exempelvis bra för er som är ICA-kunder och som läser in värden på kassaförsäljningen från StoreOffice.

Du kan välja per vilket datum som du vill se vilka värden som har lästs in:

Analysen är tagen till tabell och grupperad på kontonamn.

Vill ni veta mer om vilka möjligheter som finns för att importera t.ex. försäljningsvärden, budget eller prognos från ett externt system, läs gärna våra release-nyheter från den 24:e februari under fliken Tid/bemanning.

Nu kan du se dina historiska registreringar när du går in på närvaroterminalen. Du behöver ställa in denna funktion i terminalinställningarna:


När du använder terminalen hittar du historiken under Visa enligt bilden nedan.

Nu har vi utökat storleken på valen av orsak på den personliga sidan i närvaroterminalen.

Nu kan du välja att visa oläst information för dina anställda i närvaroterminalen.

Du lägger upp informationen som vanligt via publiceringsverktyget. För att komma dit klickar du på informations-ikonen till höger och klickar sedan på pluset.

Kryssa i Visa i närvaroterminal om du vill att informationen ska visas i närvaroterminalen.

Du måste även gå till terminalinställningarna och kryssa i rutan Visa oläst information vid identifiering.

När den anställde sedan identifierar sig i närvaroterminalen får den upp oläst information enligt bilden nedan.

Vill ni att närvaroterminalen ska visas på hela skärmen utan synbar möjlighet att minimeras, sk. ”Kioskläge” så går det i Chrome att ställa in fullskärmsläge på er terminal. Detta gäller er kunder som har terminaler med Windows 10/11.

Gör på följande sätt:

  1. Högerklicka på skrivbordet och välj Nytt > Genväg
  2. Ange platsen till terminalen, exempel:
    ”C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome.exe” –kiosk ”https://gts.softone.se/LogIn?c=18076&t=53
    • Observera att sökvägen till Chrome är den som gäller i er terminal.
    • Observera att flaggan ”–kiosk”  har två bindestreck.
    • Länken till er terminal som ska anges i sökvägen finner ni i SoftOne GO Webb under terminalinställningarna.
    • Det är viktigt att citationstecknen är på korrekt plats.
  3. Lägg genvägen i startup-mappen. Den finner ni genom att trycka på ”Windows+R” och sedan skriver ni ”shell:common startup”.
  4. Därefter kan ni klistra in den angivna genvägen. Denna genväg gäller då alla användare till terminalen.

Om ni även vill att närvaroterminalen alltid ska visa ett maximerat fönster så kan ni välja typen ”Maximerad” i egenskaperna på genvägen.

Se bild:

Notera att länken i fältet ’Mål’ ska vara inkl. ” –kiosk ” + länken till er terminal.
Länken i fältet ’Starta i’ ska endast innehålla sökvägen till Chrome.

Lön

Ekonomi

1. Gå till Ekonomi > Inställningar > Kundreskontra > Inställningar och kryssa i rutan vid ’Använd automatkontering vid överföring till verifikat’ om ni vill att verifikaten ska uppdateras med aktuella registrerade automatkonteringar.

Det sker när kundfakturorna överförs till verifikat.

2. Automatkonteringarna registreras under Ekonomi > Inställningar > Redovisning > Automatkonteringar.

Här ska rutan ’Kundfaktura’ vara markerad under rubriken ’Använd i’ för att automatkonteringen ska slå igenom på fakturorna när de överförs till verifikat.

3. En annan förutsättning för att automatkonteringen ska utföras är att villkoren matchar kundfakturans kontering.

Exempel: I nedanstående villkor så är förutsättningen att försäljningskonto 3410 och k-ställe 431 är konterat på fakturan.

De nya filimporterna finns förberedda i SoftOne GO och går att lägga till under plus-fliken under Ekonomi > Import > Connect och heter:



ICA Online 2.0 – Kunder
1. Börja med att importera kunduppgifterna

ICA Online 2.0 – Order
2. Sedan fakturaunderlagen.

ICA Online 2.0 – Verifikat
3. Vad gäller verifikat och bokföringsunderlag från dagskassa, så kommer dessa till en början fortsatt att hämtas från den gamla plattformen Store Office, fram till hösten 2022 enligt information direkt från ICA.



ICA fakturan verifikatimport 2.0
Vad gäller bokföringsunderlag med fakturabokningar som ICA sänder till butikerna, så finns det nu möjlighet att importera dessa nya filformat till SoftOne GO från MinButik.



Filnamnen på filerna i de nya filformaten:



Kund

FPP3.12345.Kund.20211008.105822.B2B_12345_189800000.xml



Fakturaunderlag

Kreditköp i butik

ID5.12345.Kreditköp.20211016.STB_12345_210930.xml

ID5.12028.Kreditköp.20210827.1354.STB_12028_210827.xml



Kreditköp Online handel

ID5.11817.Kreditköp.20211109.0302.STO_11817_211104.xml

(STB avser kreditköp i butik och STO kreditköp online)



Dagskassa

FPP2.12028.Dagskassa.20210414.023032.12028-20210414-20210414.xml



ICA fakturan

N26.33564.Leverantörsfakturabokning.20220401.181145.xml

N25.33564.Kundfakturabokning.20220401.181145.xml

De nya filerna för Online 2.0 (dvs butiker som har gått över på den nya plattformen) sparas i ett arkiv som heter OnDemand (mapp 72). Härifrån ska butikerna kunna ladda ner de nya filerna och även de gamla Online 1.0 (ATG) filerna ska finnas lagrade här, i en övergångsperiod.



De gamla filformaten finns alltså kvar i en övergångsperiod.



Filnamnen på filerna i de gamla filformaten:



Fakturaunderlag (med kunduppgifter)

ID5.12028.Kreditköp-ATG.20211006.080130.STO_12028_210916.txt

ID5.12028..Kreditköp-ATG.20211006.080149.STO12028_M202109.txt

(Invoice_Report_20190401_20190430.xml)

(Kundkredit.dat)



Dagskassa

FPP14D.12345.Dagskassa.20210916.155236.62638-210829-210829.dat

FPP14M.62638.Dagskassa.20210916.170022.202108.dat

(EKB51193M02.dat)

(61044M02.dat)



ICA fakturan

ICA Faktura v10.xls

Försäljning

Om man har EDI-import av leverantörsfakturor från grossister i Affärssystemet kan man nu slå på en inställning så att kreditnotor med returer från grossisterna uppdateras till aktuell order med minus antal.

Det är en inställning Överför kreditfakturor till order, under Försäljning > Inställningar > Grossister > EDI-inställningar som ska slås på.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt