Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Vi fortsätter att arbeta med och färdigställa den efterfrågade funktionen för elektronisk signering av anställningsbevis. Vi kommer i ett nästa steg att erbjuda även signering via BankID.
I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
Det finns sedan tidigare möjlighet att skapa publika rapporturval i rapporter och analys. (Behörigheten Spara publika urval [1061] behöver vara påkopplad till rollen)
Numera får du en varning om du gör en förändring i ett publikt urval eller om du är på väg att ta bort urvalet, så du inte av misstag ändrar eller tar bort ett publikt urval som påverkar andra användare. Men det går fortfarande att göra en förändring och ta bort urvalet.
OBS! Om du inte har behörighet till publika urval kan du inte redigera eller ta bort urval.
Nu finns en ny kryssruta med tillhörande infotext på mottagargrupp som visas om man bockar i att den ska vara publik.
T.ex. om mottagargruppen används vid utskick av meddelanden kommer alla användare som ingår i gruppen att få meddelandet, oavsett om avsändaren normalt sett inte har behörighet att skicka till alla dessa.
Om kryssrutan inte bockas i kommer meddelande endast att skickas till de användare som avsändaren har behörighet att skicka till.
Ändringen träder i kraft den 1 januari, vilket betyder att sjukfrånvaro i januari 2022 som oftast hanteras på februari lön hanteras med den höjda faktorn gällande löneutbetalningen i februari. SoftOne har därmed uppdaterat SoftOne GO med den nya lönefaktorn från februari 2022.
De som omfattas av denna ändring är de kollektivavtal som betalar ut sjuklön efter dag 14. Det är i denna formel som prisbasbeloppet tas i hänsyn. Det är viktigt att verifiera att man använder det fasta värdet i sin formel, annars kommer inte den generella ändringen att slå igenom.
Om det i formeln står fasta värdet MAXSGI så behövs ingen åtgärd göras.
OBS! Är formeln byggd så att det står 8*PBB så måste ni själva göra justering i formeln och ändra till 10*PBB innan löneberäkning för utbetalning i februari.
Nytt format i Min Butik
I de gamla filformaten importeras kunduppgifterna (namn, adress osv) i samma fil som fakturaunderlagen.
Det är ändrat i de nya filformaten, så att filerna från ICA är uppdelade genom att kunduppgifterna och fakturaunderlagen ska importeras i två separata filer.
ELECTRONIC = ”300” = 3
PDF (email) = ”600” = 2
PAPER = ”500” = 1
Här följer en sammanställning över de olika filerna och deras namn:
Nytt format
Kund
FPP3.12345.Kund.20211008.105822.B2B_12345_189800000.xml
Fakturaunderlag
Kreditköp i butik
ID5.12345.Kreditköp.20211016.STB_12345_210930.xml
ID5.12028.Kreditköp.20210827.1354.STB_12028_210827.xml
Kreditköp Online handel
ID5.11817.Kreditköp.20211109.0302.STO_11817_211104.xml
STB avser kreditköp i butik och STO kreditköp online.
Dagskassa
FPP2.12028.Dagskassa.20210414.023032.12028-20210414-20210414.xml
De nya filerna för Online 2.0 (dvs butiker som har gått över på den nya plattformen) sparas i ett arkiv som heter OnDemand (mapp 72). Härifrån ska butikerna kunna ladda ner de nya filerna och även de gamla Online 1.0 (ATG) filerna ska finnas lagrade här.
Gamla formatet
Fakturaunderlag (med kunduppgifter)
ID5.12028.Kreditköp-ATG.20211006.080130.STO_12028_210916.txt
ID5.12028..Kreditköp-ATG.20211006.080149.STO12028_M202109.txt
(Invoice_Report_20190401_20190430.xml)
(Kundkredit.dat)
Dagskassa
FPP14D.12345.Dagskassa.20210916.155236.62638-210829-210829.dat
FPP14M.62638.Dagskassa.20210916.170022.202108.dat
(EKB51193M02.dat)
(61044M02.dat)
Du väljer vilken betalmetod som ska vara sparad som standard i inställningarna. (Ekonomi > Inställningar > Kundreskontra > Inställningar)
Denna betalmetod kommer vara att vara förvald när du gör en ny kundinbetalning. (Ekonomi > Import > Betalningar > Kundinbetalningar)
Exempel: Betalmetoden BG BGMAX är vald som standard betalmetod i inställningarna.
BG BGMAX är förvald när du börjar en ny kundinbetalnings-import.
För att förenkla administrationen kring skapande av ett nytt projekt har vi lagt till en ny inställning för att i samband med att man skapar ett nytt projekt också med automatik uppdatera konteringsinställningarna på projektet.
Den nya inställningen för att uppdatera konteringsinställningar används i kombination med den redan befintliga inställningen för att automatiskt skapa ett projektnummer i konteringsnivå 3 när ett projekt läggs upp i Försäljningsmodulen.
Såhär aktiverar du inställningarna
(aktiverad: när du skapar ett projekt under Försäljning autoskapas motsvarande projekt även i konteringsdimension 3 (projekt))
Såhär fungerar det:
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…