Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Nu finns det ett nytt urval på schema och transaktionsrapporter i rapportcentralen, detta för att få mer korrekta schemautskrifter och transaktionsrapporter vid in- och utlåning.
Personens tillhörighet = vi filtrerar fram de medarbetare med tillhörighet i anställdakortet.
Anställningens kontering = vi filtrerar fram efter kontering i anställdakortet.
Passets tillhörighet = vi filtrerar efter tillhörigheten på arbetspasset.
Passets kontering = vi filtrerar efter konteringen i schemat.
Beroende på hur vi väljer våran konteringstyp så kan vi få olika medarbetare att välja på i anställdalistan.
Jobbar ni med in och utlånade personer och vill ta ut ett schema för endast enhet 1 så kan ni filtrera på Passets tillhörighet i konteringstypen och även markera valet Filtrera även scheman efter vald kontering.
På transaktionsrapporten finns numera tre stycken konteringstyper:
Personens tillhörighet är default. Då sker filtreringen som tidigare enligt tillhörigheten i anställdakortet.
Väljer du Anställningens kontering sker filtreraringen efter konteringen i anställdakortet,
Om Utfallets kontering är vald så sker filtreringen efter konteringen på transaktionerna, vill du endast få med transaktioner som tillhör dig bockar du i filterara även transaktioner efter vald kontering.
Har du anställda med flera tillhörigheter och du har utlånad personal som har en annan kontering på de utlånade dagarna så kommer de inte med vid valet Filtrera även transaktioner efter vald kontering.
Vi levererar nu den första versionen av SoftOne GO Analys! Detta är en helt ny funktion som liknar sättet att ta ut rapporter på, men som ger resultatet från sparad information i era register i SoftOne GO i en tabell eller till Excel.
I denna första version så är det viktigt att ni endast aktiverar behörigheten för rollerna som systemadministratör eller administratör. Gå igenom funktionen noga innan ni tillhandahåller den för andra användare.
I denna release finns analysvyer för anställningsuppgifter, planerad schematid, närvarostämplingar, attestutfall och löneunderlag. Utveckling pågår av analysvyer för användare, kund, leverantör och artiklar.
Endast användare med behörighet till Analys kommer att kunna se analysvyerna. Informationen som tas fram kan grupperas, filtreras och tas ut till Excel för vidare bearbetning.
Idag finns det flera olika fasta rapporter som baseras på information i analysvyerna. Målet är att ersätta dessa så långt det är möjligt med SoftOne GO Analys.
Ni kan se en visning av Analyscentralen från inspelningen av SoftOne-dagen den 1:a oktober under SoftOne Akademi, se under Bemanning/Tid/Lön.
För att aktivera SoftOne GO Analys till en användare behövs behörigheten som heter Analys (1054).
Du kommer åt SoftOne GO Analys via samma ikon som visar rapporterna i högermenyn. Bredvid fliken Rapporter kommer det nu finnas en ny flik som heter Analys. För att se analysvyerna första gången så markerar du valet Visa även ej upplagda och markerar de analysvyer som du vill ha tillgång till.
GLOBALA ANALYSVYER
Tillgång till en global analysvy styrs av markerade behörighetsroller för aktuell vy. Behörigheten till globala analysvyer ges via inställningarna på aktuell vy. Denna inställning finner du under kugghjulet till höger för analysvyn.
I denna release finns tillgång till analysvyer för flera anställningsuppgifter, planerad schematid, närvarostämplingar, attestunderlag och löneunderlag.
LOKALA ANALYSVYER
Ett sparat urval av en global analysvy blir en lokal analysvy. Denna lokala vy kan kopplas till endast dig själv(privat), alla anställda(publik), valda behörighetsroller eller valda mottagargrupper. Privata urval kan skapas och sparas av alla användare.
För att kunna spara publika urval till de vyer som ligger under Personal behöver användaren ha behörighet till Skapa publika urval [1061]. Behörigheten Skapa publika urval behövs om användaren ska kunna ge andra anställda tillgång till lokala vyer. Behörigheten gäller alltså valen alla anställda, valda behörighetsroller eller valda mottagargrupper.
Som administratör kan du alltså tillhandahålla delmängder av den globala analysvyn som en lokal analysvy. Sparade lokala analysvyer blir en genväg åt andra användare för att få tillgång till färdiga urval. Användarna kan dock fortfarande göra andra urval i den lokala vyn om de önskar det.
I denna version kan endast användare som har tillgång till den globala vyn även se de lokala vyerna. Alla användare kan i denna release ändra på de sparade lokala vyerna.
För att spara en lokal analysvy så klickar du på spara-knappen och ger urvalet ett namn. Välj vilka som ska få tillgång till den lokala vyn. Sparade urval visas i listan bredvid spara-knappen.
Du väljer vilken information du vill se genom att klicka på fälten du vill ha i Tillgängliga fält. Då flyttas de du valt till den högra rutan Valda fält. För att välja en viss ordning på fälten så använder du pilarna i kolumnen Valda fält (se bild).
När du är klar och vill ta fram informationen kan du välja format tabell eller excel:
I detta exempel så har endast fälten Namn och Närmast anhörig valts av tillgängliga anställningsuppgifter för att skapa en anhöriglista.
Du finner den uttagna informationen under fliken utskrivna, på samma ställe som du idag tar fram en utskriven rapport.
Så här kan det se ut om du skriver ut i formatet tabell. Du kan välja att sortera och gruppera efter att informationen tagits fram.
Exemplet visar samma värden för närmast anhörig då analysvyn är framtagen ur vår testmiljö.
I detta exempel så har vi tagit information om tiderna som de anställda har stämplat.
Genom att gruppera på kolumnerna Namn och Datum så visas innehållet i tabellen per person och per datum.
Du kan byta kolumnordning genom att dra i rubriken till kolumnen och släppa dem i den ordning du önskar.
I detta exempel så har vi tagit information om arbetad tid på olika avdelningar.
Informationen är av användaren grupperad på passtyp och namn. Summan visas totalt per avdelning.
Vi kommer inom kort att släppa den efterfrågade funktionen för elektronisk signering av anställningsbevis. Vi kommer i ett nästa steg att erbjuda även signering via BankId.
Inom ICA pågår ett projekt med en övergång från StoreOffice till MinButik. ICA har meddelat SoftOne att övergången planerat ska ske 1 maj 2022. SoftOne GO är redan tekniskt anpassat för dagskassa och fakturering från Online och kassa för MinButik.
SoftOne erbjuder en tjänst för överföring av kunder och stöd vid övergången till MinButik. Anmäl ditt intresse här.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
Vi har lagt till en av/på-knapp som ger er valet att dölja eller visa klarmarkerade ordrar snabbare i appen.
Ni aktiverar knappen via en kryssruta i försäljningsinställningarna på webben och ni finner sedan av/på-knappen högst upp inne på Ordrar i appen.
Notera: Kryssrutan ska INTE vara ikryssad för att av/på-knappen ska synas i appen. Om den är ikryssad så döljer ni ALLTID klarmarkerade ordrar.
Försäljningsinställningarna når ni via Försäljning > Inställningar > Inställningar.
Nu har vi lagt till en sida där ni kan se ett register över era anställningsformer. Ni kan se vilka som är standard för att undvika att skapa dubbletter och ni kan se systemanställningsformer.
Ni kan spara, uppdatera och ta bort era egna tillagda anställningsformer men ni kan inte redigera systemanställningsformerna. Från gridden kan ni sätta de olika anställningsformerna som aktiva eller inaktiva.
Ni hittar detta genom att navigera till Personal > Anställd > Register > Anställningsformer (se till att aktivera behörighet Anställningsformer [3052] först)
Ni ser vilka anställningsformer som är egna via knappen ute till vänster som möjliggör aktivering/avaktivering.
Inne på Saldon är det nu möjligt att visa gränsvärden för en vald period. Det betyder att du nu får fram aktuellt saldo samt förändring för den period du valt.
Tidigare tog valet endast hänsyn till slutdatumet vilket kunde innebära att en vald period med datumspannet 2021-12-02 – 2021-12-03 visade hela december.
Nu kan du välja exakt vilken period som ska visas.
För att få in gränsvärden för saldon som ej är löpande behöver man skriva in Eget gränsvärde.
Det går också att få fram historiskt saldo gällande semesterdagar. Tidigare gick det endast att se det aktuella semestersaldot som var per dagens datum.
Det går alltså att välja t. ex. 2021-09-30 och få fram hur det aktuella semestersaldot såg ut vid det datumet.
Vi har tidigare lagt till möjlighet att skriva ut en resultatrapport med urval på två nivåer av internkonto (https://www.softone.se/releasenyheter-2021-11-18/#ekonomi). Nu lägger vi till samma funktionalitet även för Resultatrapport med budget.
Vi har utfört en optimering av importer av Order och Kundfakturor via Connect, vilket kommer innebära att importen genomförs på kortare tid.
Det finns flera olika sätt att hantera hur verifikatserier ska importeras.
Verifikatnummer hämtas från SIE-filen om dessa finns specificerade på verifikaten i filen. Annars hämtas dessa från respektive serie i SoftOne GO.
Default verifikatserie används när:
Verifikaten kommer inte att bli importerade – om default verifikatserie inte är definierad enligt ovanstående punkter.
Importera allt till defaultserie
Alla verifikat kan bli importerade till den serie som är vald till default, oavsett vad som är specificerat på verifikaten i SIE-filen.
Välj serie och importera allt till defaultserie.
Matcha verifikatserie mot serie specificerad för verifikaten i SIE-filen, om dom skiljer sig åt.
Du kan definiera en matchnings-tabell för serier i SoftOne GO och serier specificerade i SIE-filen.
Raderna kan tas bort genom att man klickar på kryssen till höger.
I nedanstående exempel, på första raden, kommer serie specificerad i SIE-filen som KF, att bli importerade till verifikatserie Kundfakturor i SoftOne GO.
Dubbla verifikat är inte tillåtna. Dubbla verifikat betyder att det redan finns verifikat med samma nummer, serie och redovisningsår.
Med den här inställningen kan du definiera hur eventuella dubbla verifikat ska hanteras vid importen.
Inställningen är vald som defaultvärde. När den är vald, kommer dubbla verifikat att hoppas över och övriga verifikat kommer att bli importerade. Det kommer inget meddelande om SIE-filen innehåller dubbla verifikat.
När inställningen inte är vald och det finns dubbla verifikat i SIE-filen, kommer du att få ett meddelande längst ner i bilden. Notera att hela importen blir avbruten om det blir en sådan här konflikt och inga verifikat blir importerade.
För rapporter av typen Projekttransaktioner (t.ex. Rapport Projektuppföljning – grupperad med TB & TG) har vi lagt till en filternivå för att det ska bli lättare att filtrera fram de projekt man vill välja innan man startar sin utskrift.
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…