7 oktober 2021

Releasenyheter

Allmänt

SoftOne Akademi – din kunskapsbank för SoftOne® GO

I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

Fortsatt utveckling av utlägg i appen
Utlägg översikt i min tid.
Nu syns det i översiktsbilden om jag som anställd har utlägg och i så fall hur många för perioden.
Du ser det med det lila strecket och hur många, klickar du på texten får du mer information
Den nya färgen för utlägg är lila och är genomgående i systemet.

Utlägg min tid-dagvy
Nu syns även inlagda utlägg inne i dagvyn, där kan du även registrera nytt utlägg. Klickar du på utlägget för dagen kommer du in och kan redigera.

Numera syns även utläggen i attestera tid i appen, med hjälp av det lila strecket.

När jag klickar på personen kan jag nu välja visa utlägg
Under visa detaljer syns det vilken dag utlägget/utläggen ligger på med hjälp av det lila strecket.

Inne i attestera tid, under visa detaljer ser du vilken dag utlägget/utläggen ligger på.

 

I en tidigare release la vi till möjligheten att visa Leveransadress i Kundlistan för att kunna särskilja privatkunder med samma namn. Nu lägger vi även till möjligheten att visa Fakturaadress.
 
Fältet är dolt som default. Gör såhär för att synliggöra fältet Fakturaadress i Kundlistan i appen:
  1. Navigera till Administrera > Inställningar > Fältinställningar mobil
  2. Filtrera fram funktion Kundlista
  3. Klicka på redigerapennan för Fakturaadress
  4. Sätt Synligt till Ja
  5. Klicka på Spara
Därefter kan du i appen
  1. Gå till sidan Kunder
  2. Söka fram kunden, t.ex. Carl Carlsson
  3. Se Fakturaadress och därigenom välja rätt kund

Vi har tidigare lagt till möjligheten att bifoga bild till utlägg på order i appen. För att synliggöra att det finns en bild bifogad har vi märkt upp dessa utlägg med ett gem.

Tid/Bemanning

Resa/Utlägg

För att förenkla och förtydliga om det finns utlägg syns det numera i attesterabilden om du vill.

Du kan välja att se en ny meny i attestera tid och min tid:
Utlägg, du kan se hur många utlägg och belopp. Samt ett lila streck om det finns utlägg på dagen.

Menyn går att välja/välja bort genom att klicka på hamburgermenyn till höger, glöm inte att spara genom att välja kom ihåg utseende.
OBS! Kan efter release behövas återställa och spara om standardutseende för att de nya kolumnerna ska synas och hamna på rätt plats. Gäller både attest-anställd, attest-grupp och min tid

Tips: Det går att flytta menyerna genom drag&drop, så du får den ordningen på rubrikerna som du önskar.

Utlägg i Min tid.

Nu kan du som anställd se dina utlägg i min tid. Det finns som ett eget menyval

I Resa/Utlägg under attestera tid, syns det numera med ett gem om utlägget innehåller en bilaga, gemet syns både i Resa/Utlägg som man väljer i min tid och Resa/Utlägg som man väljer i attestera tid.

Tillsvidare uppdateras inte närvaroterminalen automatisk vid ny release av SoftOne GO. Du kan se aktuellt versionsnummer längst ner till höger på förstasidan av applikationen.

För att uppdatera terminalen efter release – Håll in Ctrl+F5. Nere till höger ska det nu stå 2021-10-04 för senaste versionen.

Det finns en ny inställning i Närvaroterminalen för SignalR.

SignalR ska användas i de fall som ni har flera fysiska enheter till samma terminal ID.

SignalR gör att närvarotablån synkroniseras direkt mellan flera olika fysiska enheter, trots att det är samma uppsättning av terminalen.

Nu är det möjligt att sortera anställda i närvarotablån både på klockslag och namn. Den sortering ni vill ha som standard väljer ni i terminalinställningarna i SoftOne GO web. Som användare är det möjligt att tillfälligt ändra sortering genom att klicka på symbolen i närvarotablån.

Standardsortering ställs in under terminalinställningarna

 

Lön

Nu finns en möjlighet att skicka uppgifter om utmätning direkt till Kronofogden via ett csv-format.
Denna integration finns tillgänglig för er kunder som har licens integrationstjänsten Tid/Lön Plus

Ekonomi

Viktig information för alla våra ICA-kunder som idag använder exporten Kundsaldo – StoreOffice:

Den befintliga sidan under Ekonomi > Export > Kundsaldo – StoreOffice kommer att stängas ner 21/10.

Exporten flyttas till en ny menypunkt under Ekonomi > Export > Kundspecifika exporter. 

Det har efterfrågats möjlighet att göra urval på kundnummer i samband med export av Kundsaldo – denna möjlighet finns nu på den nya sidan Kundspecifika exporter:

Behörighet

För att få tillgång till den nya sidan behöver behörighet Kundspecifik export [1049] aktiveras i behörighetsträdet för Ekonomi > Export. Tillgång till exporten i sig styrs fortsatt av ICA – Kundsaldoexport [849].  Båda behörigheterna behöver alltså vara aktiverade.

Om du redan idag använder kundsaldoexporten och därmed har behörigheten 849 kommer vi att aktivera 1049 åt dig per 7/10. Under perioden 7-21 oktober har ni åtkomst till kundsaldoexporten både den gamla och den nya vägen.

Försäljning

I samband med att grossisterna Selga, Storel och Meab nu samlas under namnet Rexel, har vi ändrat detta i SoftOne GO och förändringen kommer att ske i två steg:

  1. Det första steget är redan gjort – under helgen 25-26/9 ändrades EDI-flödet, så att alla EDI-ordrar och -leverantörsfakturor samlas under Selgas EDI-flöde. Under under en övergångsperiod samlas material från Selga, Meab och Storel under namnet Selga i SoftOne GO.
  2. I nästa steg ändras namnet i våra vyer till Rexel – det sker i samband med vår release 7/10.

Som användare ser man t ex vid sökning i det externa artikelregistret eller under spårning på order – att namnet Storel har övergått i namnet Selga . Efter releasen 7/10 kommer namnet ändras till Rexel.

För leverantörsfakturor via EDI har vi uppdaterat grossistkopplingen från Selga till Rexel.

Kontrollera betalningsuppgifterna under expandern betalningsinformation på leverantören, så att dessa stämmer.

Justera leverantörens namn.

Många kunder har önskat att vi ska implementera en funktion för att på ett effektivt sätt kunna byta exempelvis materialkod på flera artikelrader. Detta för att användaren ska slippa gå in i redigeringsläget av respektive artikelrad om materialkoden ska ändras då detta blir tidskrävande vid många rader.

Instruktion

  1. Gå till Försäljning > Artikel > Artiklar
  2. Markera de artiklar du vill redigera och klicka på Massändra
  3. Välj i rullistan det fält du vill uppdatera
  4. Klicka därefter på pluset och rullistan för Nytt värde för att välja vilket värde fältet ska sättas till
  5. Klicka på OK
  6. Dialogen laddar och tills du får ett svar om att ändringen är sparad
  7. Senast ändrad & ändrad av uppdateras på samtliga ändrade artiklar

Behörighet

För att få tillgång till funktionen behöver behörighet Massuppdatera [1055] i behörighetsträdet för Försäljning under Artikel aktiveras.

OBS! behörigheten behöver aktiveras på licensnivå. Kontakta softone@support.se för att få hjälp med aktivering

– skriv gärna ämnesrubrik: ’Aktivera behörighet för Massändra artiklar’.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt