Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Numera visas en ikon på meddelanden som är besvarade.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
SoftOne GO-appen genomgår just nu en utseendeförändring för att höja upplevelsen för våra användare. Vi kommer succesivt att genomföra förbättringar som innebär bättre användarvänlighet. I nästa app-version släpps en designuppdatering för nedanstående:
Nu finns det möjlighet att i appen bifoga bild till utlägg. Det kan exempelvis handla om kvitto som en användare önskar spara kopplat till sitt utlägg.
För att visa bilden i fullskärm, klicka på miniatyrbilden inne i utlägget
Numera är det möjligt att som chef redigera en anställds tillgänglighet.
Det kan t. ex. vara användbart då en anställd inte har möjlighet att registrera tillgängligheten själv.
Behörigheter:
För att lägga till/redigera eller ta bort tillgängligheten högerklickar du på dagen du vill förändra.
Följande dialog öppnas upp
Det är även möjligt att ange kommentar som också kommer att kunna ses av den anställde.
Vid skapandet av ett nytt pass/raster är det nu möjligt att välja vilken dag avvikelserna/stämplingarna ska falla ut på.
I detta exempel är det som vanligt. Passet tillhör 2021-08-18 och startar 2021-08-18. Det vill säga, stämplingar och avvikelser kommer att falla ut 2021-08-18.
Med hjälp av pilen är det möjligt att välja att passet startar nästa dygn eller föregående dygn, men kommer fortfarande att tillhöra 2021-08-18.
I detta exempel tillhör passet 2021-08-18 och startar 2021-08-19. Stämplingar och avvikelser kommer att falla ut 2021-08-18.
I detta exempel tillhör passet 2021-08-18 och startar 2021-08-17. Stämplingar och avvikelser kommer att falla ut 2021-08-18.
Numera visas dagar som innehåller schemalagd beredskap med ett gult streck i Attestera tid.
Numera är det möjligt att välja att vissa lönearter inte ska vara med i beräkningen av retroaktiv lön.
Inställning finns under Inställningar – Lön – Lönearter.
Klicka på pennan vid aktuellt löneavtal och bocka i rutan Ingår ej i retroaktiv lön.
Nu finns det möjlighet att bifoga dokument på kunder. Det kan exempelvis handla om avtal och andra överenskommelser som en användare önskar spara på berörd kund i SoftOne GO, istället för att behöva hantera dessa dokument separat.
Behörighet
För att få tillgång till den nya expandern behöver behörigheten ‘Dokument [1044]’ aktiveras. Behörigheten återfinns under Ekonomi > Kund > Kunder.
Instruktion
Många av våra kunder arbetar med interntext på sina leverantörsfakturor och önskar kunna se detta värde under Kostnadsuppföljning. Därför har vi lagt till en kolumn för Interntext i listvyn.
Ny Huvudbok med stöd för 6 dimensioner och utskrift till Excel.
För att lägga till den i er lista över rapporter:
Du hittar sedan rapporten för utskrift under Ekonomi > Rapporter > Rapporter
Tidigare i år utvecklades en ny inställning benämnd ‘Enskild rapport per internkonto’ (se dessa releasenyheter) för resultatrapporter, med syfte att kunna ange ett intervall av exempelvis kostnadsställen och med ett knapptryck skriva ut separata rapporter per angivet kostnadsställe, istället för att värdena för respektive kostnadsställe slås samman i en enda rapport.
Nyhet i denna release är att inställningen har implementerats även för utskrift av Huvudbok.
Nu finns det möjlighet att bifoga en fil till ett utlägg inifrån en order. Det kan exempelvis handla om ett kvitto som en användare önskar spara kopplat till sitt utlägg.
För att visa den bifogade filen i full storlek
Efter önskemål har vi ändrat så att fältet för Er referens på de olika underlagen (order, offert, avtal, kundfakturor) ska vara blank som default, såvida man inte har angivit något i fältet Fakturareferens på kundkortet. Tidigare har första kontaktpersonen på kundkortet angivits i detta läge.
Under expandern Konteringsrader på Order/Offert/Avtal/Kundfakturor:
För att göra det lättare att följa siffrorna när man expanderar de grupperade raderna har vi sett till att alla belopp är högerställda, såväl de grupperade som de ogrupperade raderna.
I början av året la vi till en funktion för att ändra skattereduktionstyp på flera artikelrader. För att man som användare snabbt ska kunna avstämma av om samtliga rader har korrekt typ har vi nu lagt till en kolumn för Skattereduktionstyp i listvyn för artikelrader på Order, Offert och Kundfaktura.
Kolumnen är dold som default. Gör såhär för att lägga till den i listvyn för artikelrader:
Sedan en tid tillbaka är det möjligt att från Order byta skattereduktionstyp på flera artikelrader på samma gång. Nu lägger vi till samma funktionalitet från Kundfakturor för att möjliggöra justering av artikelrad med fel avdragstyp som upptäcks förs efter att ordern har förts över till faktura.
I denna release har listorna på Artikelkortet under expandrarna Kontoinställningar, Lager, Översättningar och Statistik migrerats till en ny listkomponent. Den nya komponenten innebär bättre prestanda och ett modernare gränssnitt.
I samband med detta har vi från Artikelkortet under expandern Lager även tagit bort listan Transaktioner. (Information om lagertransaktioner finns fortsatt att hitta under Försäljning > Lager > Saldo och i rapporten Lagerhistoriklista).
Listan Konteringsinställningar återfinns på flera ställen i GO och har migrerats till ny listkomponent på samtliga:
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…