3 juni 2021

Releasenyheter

Allmänt

Det är nu tydligare om sänd information via API:et innehåller information som redan är uppdaterad. I API-listan står det nu under pluset ”Nothing updated. Employee data is already up to date”. Raden blir inte röd och klassas därmed inte som ett fel.

 
Det finns en systeminställning som kan skapa påminnelser till administratör och chef för när anställda fyller år.
 

Numera får man också med information om vilket datum medarbetaren fyller år.

 

SoftOne Akademi – din kunskapsbank för SoftOne® GO

I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

SoftOne GO-appen genomgår just nu en utseendeförändring för att höja upplevelsen för våra användare. Vi kommer succesivt att genomföra förbättringar som innebär bättre användarvänlighet. I nästa app-version släpps en designuppdatering för nedanstående sidor:

  • Order
    • Lägg till bild/dokument
    • Signera order
    • Signera checklista
    • Registrera RUT-/ROT-/Grön teknik-avdrag
    • Registrera utlägg
    • Planering
  • Kunder
    • Kundlistan
  • Prisuppslag
  • Schema
    • Redigera passförfrågan

Tid/Bemanning

Det är nu möjligt att ange vilka schematyper som ska aktivera inställningen ”Justera med dagens rast”.

Den nya inställningen heter ”Justera endast vid schematyp”. Välj vilka schematyper som ska aktivera inställningen ”Justera med dagens rast”.

Det är nu möjligt att redigera beredskapspass i beredskapsvyn.

Användare med behörighet att redigera i vyn kan numera ändra tiderna på ett beredskapspass samt ta bort ett beredskapspass. De har även möjlighet att klippa isär ett befintligt beredskapspass.

Lönetypen ”Månadslön” kan nu användas för att ange faktisk månadslön för deltidsanställda. Månadslönen anges på anställdakortet.

 

Lön

 
Det går nu att kombinera inställningar för konteringar baserat på löneartens inställningar och inställningar på anställdakortet.
 

Det finns t.ex. möjlighet att hämta konto från lönearten och kostnadsställe från anställdakortet. Detta gäller om inställningarna på lönearten är satt att söka konto från lönearten.

Kontot hämtas från lönearten och kostnadsstället från fast kontering i anställdakortet.

 

 

Tänk på!
För att inställningen ska gälla krävs det att kontot tas bort från den fasta konteringen från anställdakortet, men kostnadsstället ska vara kvar.

Ekonomi

För de kunder som använder modulen Koncernredovisning finns det en ny funktion för överföring av budget från ett dotterbolag till koncernens moderbolag. Syftet med detta är att få en samlad bild av koncernens budgeterade värden.


Överföring av budget

  1. Navigera till Ekonomi > Redovisning > Koncernredovisning > Överföring i moderbolaget.
  2. Ange överföringstyp Budget.
  3. Ange något i övriga urval.
    • Redovisningsår: Det år som överföringen avser
    • Budget – koncernbolag: Den budget i koncernbolaget som överföringen ska ske till
    • Dotterbolag: Det dotterbolag som budgeten ska föras över från
    • Budget – dotterbolag: Den budget i dotterbolaget som ska föras över
  4. Klicka på knappen Överför längst ned till höger.
  5. Nu har det skapats upp en ny rad under expandern Genomförda överföringar.
  6. Expandera raden genom att klicka på pilen längst till vänster. Här framgår bland annat information om vilken omräkningsfaktor som har använts och användaren kan även öppna upp den budget i koncernbolaget som överföringen har skett till.


Skapa budget i moderbolaget via sidan Överföring

  • I rullgardinsmenyn för ’Budget – koncernbolag’ finns det ett alternativ som benämns Skapa budget. Detta kan användas om ingen budget finns upplagd för angivet redovisningsår i moderbolaget och användaren vill slippa navigera till sidan Budget för att skapa en ny.
  • Om denna funktion används skapas en budget med ett fördefinierat namn i form av ’Budget skapad från Koncernredovisning *Redovisningsår*’.


Borttag av överförd budget

  • Klicka på krysset längst till höger på en rad för att ta bort en överföring.
  • Observera att det endast är de budgetrader som skapats upp i vald budget som tas bort och att själva budgethuvudet finns kvar (posten på sidan Budget). Anledningen till detta är att användaren kan tänkas vilja ta bort en överföring och sedan genomföra en ny överföring till samma budget.


Övrigt

  • Överföringen av budget hanteras av samma överföringstabell som vid överföring av utfall.
  • Överföringen av budget tar hänsyn till inställningen ’Matcha internkonton mot endast nummer’ som återfinns i redigeringsdialogen av ett dotterbolag (Ekonomi > Redovisning > Koncernredovisning > Företag).
  • Inställningen för företagsmappning bör ställas in på konteringsdimension 1 eller 2 då sidan Budget endast har stöd för två dimensioner. Om övriga dimensioner anges kommer dotterbolagets namn inte framgå på budgetraderna.

En nyhet är att det går att spara leverantörsfakturor med noll i totalbelopp. I samband med sparning visas nedan kontrollfråga för att säkerställa att användaren aktivt har angivit noll och att det inte är ett misstag.

Dessa fakturor exkluderas från sidan Lev.betalningar och rapporter med typen Saldolista.

Försäljning

Nu finns det ett nytt fält för ’Märkning’ på Avtal. Motsvarande fält finns sedan tidigare på Offert, Order och Kundfaktura.

Innehållet i fältet följer med vid överföring till Order eller Kundfaktura.

  1. Navigera till Försäljning > Avtal.
  2. Öppna expandern Avtal.
  3. Notera nytt fält för Märkning.

För att enkelt kunna hitta och kontrollera tidrader med registrerad tid som inte har genererat något löneunderlag i HR-modulen markeras dessa numera med ett utropstecken på sidan Tidrapport.

Dessa tidrader går även att filtrera fram utifrån ‘Löneunderlag saknas’ om användaren klickar på den gråa rutan högst upp i kolumnen. Kontrollera gärna att orsak och datum är korrekt om det visas ett utropstecken för en tidrad.

Nu finns det möjlighet att registrera prisformler för samtliga inlästa prislistor (både systemimporterade och egenimporterade).

  1. Navigera till Försäljning > Inställningar > Försäljning > Prisformler.
  2. Klicka på pluset för att skapa Ny prisformel.
  3. Öppna dropdownlistan för Grossistprislista.
  4. Notera att listan nu innehåller samtliga inlästa grossistprislistor.

Syftet med detta är att prissättningen för alla artiklar, oavsett hur dess prislista har blivit inläst i SoftOne GO, ska kunna ta hänsyn till prisformler.

Vi har utökat dialogen för tidrapportering med samma noteringsikon som återfinns i listan över tidrader på sidan Tidrapport och i redigeringsläget av en order. Anledningen är att användare på ett enklare sätt ska kunna skriva längre noteringar och även göra radbrytningar i dessa i samband med att de registrerar tid.

  1. Navigera till Försäljning > Projekt > Tidrapport.
  2. Registrera eller redigera en tidrad.
  3. Klicka på ikonen som föreställer ett papper.
  4. Nu visas nedan dialog där det finns möjlighet att skriva en längre text.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt