6 maj 2021

Releasenyheter

Allmänt

Nu finns det en ny sida benämnd Förändringsloggar som ger möjlighet att söka fram och följa upp nyregistrerad eller ändrad data i systemet.


Behörigheter

För att få tillgång till den nya sidan behöver nedan behörigheter under Administrera aktiveras:

  • Loggar [2040]
  • Förändringsloggar [2041]
  • Sök [2042]


Funktion

Sidan nås via Administrera > Loggar > Förändringsloggar > Sök och kan användas för att spåra förändringar av olika typer av data. Det kan exempelvis handla om uppföljning av vilka förändringar som har skett på en viss användare eller leverantör. I bilden nedan framgår den information som finns att tillgå på sidan.


Typer

  • Nedan visas de olika Posttyper som finns tillgängliga att söka fram förändringar för.
  • För att visa ändringar för samtliga typer går det bra att lämna fältet för Posttyp blankt och därefter klicka på Sök-knappen.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

SoftOne GO-appen genomgår just nu en utseendeförändring för att höja upplevelsen för våra användare. Vi kommer succesivt att genomföra förbättringar som innebär bättre användarvänlighet. I nästa app-version släpps en designuppdatering för nedanstående sidor:

  • Skapa order
  • Orderinformation
  • Lägg till artikel
  • Sök intern artikel
  • Sök extern artikel
  • Välj grossist

För de kunder som använder både Order och Lön i SoftOne GO finns det nu en funktion för att byta datum på befintliga tidrader i appen. Denna funktionalitet har sedan en tid tillbaka varit tillgänglig på webben och har nu även implementerats i redigeringsläget av en order i appen. Syftet är att användare enkelt ska kunna justera datumet på egen hand istället för att behöva vända sig till exempelvis en administratör på företaget.

Nedan följer en kort instruktion om hur funktionen används.

  1. Öppna valfri order innehållandes rapporterad tid.
  2. Öppna expandern Tidrapportering.
  3. Klicka på de tre punkterna högst upp till höger på sidan.
  4. Välj funktionen ’Ändra datum på tidrad’.
  5. Nu synliggörs checkboxar till vänster om respektive tidrad. Kryssa i en eller flera tider och klicka sedan på OK-knappen längst ned.
  6. Välj önskat datum som tidraden/tidraderna ska flyttas till och klicka sedan på Klar.

Tid/Bemanning

Numera går det att se grundschemat och göra enklare grundscheman, samt aktivera grundschemat direkt på anställda-kortet.

Detta kräver en aktivering av behörighet för att gälla.

  1. Aktivera först skrivbehörigheterna eller läsbehörigheterna genom att gå in i rollen under Administrera/Roll/Roller
  2. Gå in på pennan för den rollen som du önskar aktivera behörigheten för
  3. Bocka i 2043, som innebär att du kan se Schemaexpandern för dig själv som anställd
    • Bocka även i 2044, som innebär att du kan se Schemaexpandern för andra anställda
  4. För de roller som ska Aktivera scheman måste behörigheten i 282 vara markerad
  5. För de roller som ska skapa Schemamallar måste behörigheten i 280 vara markerad

När behörigheten är aktiverad får du en ny expander i anställda-kortet, som du hittar i Personal-modulen / Anställda / Anställda

Dubbelklicka på din egna anställning eller den anställde du önskar att titta på och då får du fram den nya expandern ”Schemauppgifter”.

Image
Image

Under aktiverade scheman ligger de scheman som är aktiverade.
Du kan arbeta på samma sätt som under aktivera schema men här kommer du endast åt aktuell person.

Image

Under ny aktivering kan du välja personliga eller allmänna grundscheman.

Image

Under grundschema/grundschemamall kan du nu skapa och redigera grundschemat.

Image

Numera finns det flera alternativ under Status i Schemaplaneringen.

Lön

En ny inställning har tillkommit på lönearterna.
Numera går det att välja om en löneart som har genererat 0 kr inte ska visas på lönespecifikationen.

Gå in på lönearten under Personal – Lön – Lönearter. Gå in på lönearten som ska  ha den nya inställningen.

Tryck på pennan

Bocka i ”Visa ej på lönespecifikation om 0 kr”

Ekonomi

Försäljning

En nyhet för alla Order till lön-kunder som inte använder klockslag vid tidrapportering är att det nu finns ett sätt för användare att styra om en tidrad ska placeras före schemastart eller efter schemaslut. Detta har implementerats i form av en ny inställning på avvikelseorsaker och innebär exempelvis att en användare kan registrera övertid på morgonen innan schemat ens har börjat för dagen.

  • Inställningen återfinns via Personal > Inställningar > Tid > Avvikelseorsaker. Öppna valfri orsak och aktivera inställningen ’Ange klockslag utanför schema’.
  • Om inställningen är aktiverad på en orsak synliggörs fälten ’Från’ och ’Till’ när orsaken används i dialogen för tidrapportering. I nedan exempel har den anställde schema från kl 07:00, men i och med att klockslagen visas och är redigeringsbara är det nu möjligt att ange att arbetet har pågått från kl 05:00 till 07:00.
  • Funktionaliteten är implementerad både på webben och i appen.

Dialogen ’Välj ägare’, som används när till exempel en order ska tilldelas en eller flera personer, har utökats med en ny kolumn för ’Kategorier’. Kolumnen visar de kategorier som har angivits på en användare/anställd och syftar till att det ska vara enkelt att filtrera fram alla användare som jobbar inom ett visst område.

Sidan Periodfakturering har utökats med en ny kolumn benämnd ’Interntext’. Kolumnen visar respektive orders interntext och är dold som standard. För att synliggöra kolumnen behöver den aktiveras under hamburgermenyn.

Våra användare har under en tid efterfrågat möjligheten att få en mer specificerad kostnadsindelning i sina projekt. Tidigare har vi endast erbjudit föredelning på de två typerna ’Kostnader personal’ och ’Kostnader material’, men för några releaser sedan släpptes funktionalitet för att visa detaljerad information utifrån kostnadsslag på sidan Projektöversikt. Nu har vi även implementerat budgetering på olika kostnadsslag, istället för att enbart kunna utföra en budget på de två standardtyperna.


Nyheter för expandern Projektbudget

  • Budgeten i redigeringsläget av ett projekt har fått ett nytt utseende i tabellform, vilket ger en bättre översikt än tidigare layout
  • Det går att lägga till rader för olika kostnadsslag under ’Kostnader personal’ och ’Kostnader material’ och detta indikerar att användaren önskar bryta ned kostnaderna i mindre grupper på berört projekt


Ange budget på huvudnivå

  1. Klicka på pennan för den huvudnivå som budgeten ska uppdateras för, exempelvis Intäkter personal. Detta motsvarar projektbudgetens tidigare funktionalitet.
  2. Nu visas nedan dialog. Ange värden för budget och eventuellt ingående balans. Klicka sedan på OK.


Ange budget på olika kostnadsslag

  1. Klicka på plustecknet för den typ som budgeten ska uppdateras för, exempelvis Kostnader material. Detta sätt används om budgeten för projektet ska utföras på en mer detaljerad nivå.
  2. Nu visas nedan dialog. I rullgardinsmenyn ’Kostnadsslag’ finns företagets upplagda materialkoder (Kostnader material) respektive debiteringstyper (Kostnader personal). Välj ett kostnadsslag, mata in budgeterad kostnad och klicka sedan på OK.
  3. Klicka på pilen till vänster om Kostnader material för att synliggöra budgetraden för valt kostnadsslag.


Uppföljning

  • Nedan visas ett exempel där vi har angivit en budgeterad kostnad på 20 000 kr för Armaturer samt 30 000 kr för Installationsrör.
  • För att ta tillvara på denna detaljerade budgetering på sidan Projektöversikt behöver användaren kryssa i ’Visa detaljerad information’. Det är även lämpligt att gruppera kolumnerna på Typ och Kostnadsslag för att få fram en jämförelse mellan budget och utfall per kostnadsslag. Nedan visas budgeterade kostnader för Armaturer respektive Installationsrör och det är enkelt att jämföra dessa med utfallen.

Summering
Längst ned under expandern Projektbudget visas en summering av budgeterade intäkter och kostnader. Summeringen uppdateras löpande vid justering av budgeten och ger användaren en tydlig överblick.
 

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt