Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Det är numera möjligt att förlänga eller förkorta inloggningstiden för användare. Som default loggas man ut efter två timmar, men nu går det att ha som lägst 10 minuter och max 24 timmar.
För att göra detta krävs en särskild behörighet. Hör av er till support@softone för att få hjälp med att koppla på denna behörighet.
När behörigheten sedan är påslagen går det att ställa in inaktivitetstimer per användare.
I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.
OBS! Den nya app-versionen finns tillgänglig måndagen efter webb-releasen
Appen genomgår just nu en utseendeförändring för att höja upplevelsen hos våra användare. Vi kommer succesivt att genomföra förbättringar som innebär bättre användarvänlighet. 1 mars kommer uppdatering för GO Mail, Dokument och Information.
Det finns nu nya funktioner för att planera och beräkna ersättning för beredskap. Genom att använda passtyper som är typade som Beredskap så kan beredskap planeras i ett schema och generera beredskapsersättning under passets planerade arbetstid. Vid utryckning under beredskapen så används regelverk för övertid som därmed räknar ner beredskapsersättningen. I schemaplaneringen finns en ny vy där anställda kan få behörighet att se och även flytta och kopiera beredskapspass. Kontakta konsult@softone.se om ni önskar mer information eller konsulthjälp för att komma igång!
Vi kommer under våren att börja byta ut den programvara som ni idag använder för att stämpla tid för närvaro. Den nya programvaran är helt webbaserad och kommer att ersätta de gränssnitt som ni idag använder i era stämpelklockor. De gränssnitt som ersätts med den nya programvaran kommer att utgå och inte längre underhållas. Under 2021 Q2 kommer de första kunderna att börja använda den nya programvaran.
De kunder som idag använder programvaran som heter WebTimeStamp kommer planerat att kunna byta programvara under 2021 Q2. Den nya programvaran har fler funktioner än WebTimeStamp, t.ex. offline-läge och funktioner för att använda t.ex. RFID-tag. Har ni flera stämpelklockor idag så kan ni använda både den nya programvaran samtidigt med den befintliga.
Är ni intresserade av att vara en av våra första kunder? Hör av er till support@softone.se och märk ärendet med ”Ny programvara för närvaro”. Under mars månad återkommer vi med en mer detaljerad tidplan samt en helt ny dokumentation om de funktioner som den nya programvaran erbjuder.
Filtrering av lönearter på transaktionslista
Det var tidigare problem med att skriva ut transaktionslistan när man filtrerade på löneart, inga belopp visades. Detta är nu åtgärdat.
Vid användning av funktionen ’Utjämna’ i listan över kundinbetalningar (Ekonomi > Kund > Betalningar > fliken Obetalda) genereras numera både betalningar och verifikat. Betalningarna förs automatiskt över till verifikat. Tidigare försvann fakturorna utan att varken betalning eller verifikat skapades, vilket gjorde utjämningen svår att följa upp.
Funktionen för att skicka tolkningsfeedback för leverantörsfakturor är nu borttagen. Anledningen till det är att ReadSofts tolkningsmotor har utvecklats till att vara självlärande och de kommer inte längre behandla inkommande feedback. Framöver hänvisar vi kunder till support@softone.se vid problem med tolkningsresultat.
Knappen ’Skicka tolkningsfeedback’ i redigeringsläget av en tolkad faktura kommer finnas kvar under den närmsta tiden. När användaren trycker på knappen visas dock endast nedan informationsdialog, med syftet att vi ska kunna uppmärksamma alla på denna förändring.
I denna release har vi utvecklat bättre stöd för ändring av verifikatdatum mellan olika redovisningsår. Tidigare var ett verifikats angivna datum hårdare styrt till valt redovisningsår i toppmenyn, men nu finns det möjlighet att justera ett verifikat som har hamnat på fel år. Nedan beskrivs de delar som vi har implementerat.
För de kunder som använder modulen Avtal finns nu möjlighet att öppna upp listan över kontaktpersoner utifrån markerade avtal. Syftet är att på ett smidigt sätt kunna ta fram kontaktuppgifter för önskade avtal. Det kan exempelvis handla om att användaren behöver nå ut med information till de kontaktpersoner där avtalen överstiger att visst årsvärde. Följ nedan instruktion för att testa den nya fuktionen.
Sedan 1 januari 2021 gäller Branschregler Säker Vatteninstallation 2021:1. Enligt branschreglerna ska ett auktoriserat VVS-företag alltid lämna ett intyg till beställaren. Intyget ska upprättas på en särskild blankett i inloggat läge via Säker Vattens hemsida eller Säker Vattens app.
Säker Vatten tillhandahåller idag inga integrationer från andra applikationer till sin portal. SoftOne har en dialog med Säker Vatten för att följa utvecklingen kring portalens kommande möjligheter för integrationer.
Länken till portalen är: https://www.sakervatten.se/applogin.
Logotypen för Säker Vatten kommer inte finnas kvar för att användas på checklistor och rapporter i SoftOne GO. Rapporten som hade namnet ”Checklista – Säker vatten” ska inte användas med syfte som intyg. Rapporten byter därför namn till ”Checklista – vattenarbeten”.
Sidan som visar registrerade kontakter (Administrera > Kontaktpersoner > Kontaktpersoner) har utökats med en del nya finesser.
Nyheter i listan
Nyheter i dialogen
En nyhet för de som använder Lagermodulen i GO är att vi har implementerat en användarinställning för vilken lagerplats som ska vara standard. Tidigare har det endast funnits en företagsspecifik standard för lagerplats, men numera är det alltså möjligt att välja olika lagerplatser för olika användare. Detta kan exempelvis vara lämpligt om ett företag har flera butiker och de anställda i respektive butik säljer produkter från olika lager.
Många kunder har efterfrågat en funktion för att på ett effektivt sätt byta skattereduktionstyp på flera artikelrader på samma gång. Innan denna release har användare varit tvungna att gå in i redigeringsläget av respektive artikelrad för att justera skattereduktionstypen och vid många rader har detta arbetssätt varit tidskrävande. Följ nedan instruktion för att testa den nya funktionen.
Nu är det möjligt att öppna kundkortet via pennan på definitiva underlag, dvs. de med status Underlag eller Verifikat. Observera att eventuell redigering av kundkortet ej uppdaterar underlaget.
Nu finns det möjlighet att importera prislistor från grossisten Alcadon.
Denna nyhet innebär att SoftOne GO numera stöder både prislisteimport och en EDI-koppling för denna grossist.
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…