Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Numera är det möjligt att inaktivera flera anställda samtidigt från anställdalistan.
Markera anställda som ska inaktiveras genom att bocka i längst till vänster.
När detta är gjort dyker knappen inaktivera upp uppe till höger
Tryck på knappen och följande dialog kommer upp
Skriv som vanligt in koden nere till höger för att slutföra inaktiveringen.
Inaktiverade personer går att aktivera igen och uppgifter om deras anställning försvinner inte. Däremot kommer de inte längre att visas i GO förrän man väljer att aktivera personerna igen.
I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.
OBS! Den nya app-versionen finns tillgänglig måndagen efter webb-releasen
Om man har ställt in att notering ska vara tvingande på orsak, t ex övertid, sjuk osv. (Läs avsnitt under tid/bemanning) så kommer det att komma upp en popup som säger ”Vald orsak kräver notering”
Appen genomgår just nu en utseendeförändring för att höja upplevelsen hos våra användare. Vi kommer succesivt att genomföra förbättringar som innebär bättre användarvänlighet. Vi har tidigare gjort förbättringar för anställda och har i detta steg lagt fokus på chefer gällande bland annat sidorna Attestera tid, Godkänn ledighet och Schema. Uppdateringen sker planerat 15/2.
I en tidigare release utvecklades hantering av det nya skatteavdraget för Grön teknik på webben. Nu finns motsvarande funktionalitet tillgänglig i appen!
Följ nedan instruktion för registrering av grön teknik-avdrag.
Numera är det möjligt att ange datum på när en behörighetsroll ska vara aktiv, likt så som på attestroll.
Som visas på bilden har denna användare rollen systemadmin mellan 2020-01-01 – 2020-02-01.
I detta fall är systemadmin satt som standardroll. När datumet är passerat kommer rollen Anställd att sättas som standard och rollen systemadmin kommer inte att kunna väljas.
För att lägga upp en roll tryck på pluset. Där går det att ange roll och from, tom datum.
För att ändra datum på en befintlig roll tryck på pennan.
För att ånga, eller välja bort en roll markera bort bocken ute till vänster.
Vi har lagt till en möjlighet att själv välja att stänga av automatisk sökning vid filtrering vid initial laddning.
Under Välj vad du vill se finns valet att bocka i, eller bocka ur.
3 februari beslutade riksdagen att arbetsgivaravgifterna för unga (födda 1998-2002) tidigareläggs från 1:a april 2021 till 1:a januari 2021.
Detta medför att vi måste lägga till ytterligare en nivå på arbetsgivaravgifterna, eftersom det är ett nytt åldersspann som inte tidigare haft en egen % på arbetsgivaravgifterna.
För er som har egna påslag på löneavtalen kommer ni att behöva se över påslagen på nytt.
Numera går det att ställa in att vissa orsaker måste anges tillsammans med en notering.
Gå in under Inställningar > Tid > Avvikelseorsaker. Välj vilken orsak som ska ha tvingande notering, t ex övertid, sjuk osv.
Längst ner finns nu inställningen ”Tvingande notering (endast avvikelserapportering).
När anställda använder sig av denna orsak måste de ange en notering för att kunna spara.
Numera är det möjligt att göra slutlön på grupp vid tillfälle då fler anställda ska slutavräknas i samma period. För att få fram vilka anställda som ska slutavräknas finns valet ”Visa endast skall slutavräknas”. Anställda som ska slutavräknas kommer då upp i listan.
Markera sedan gruppen som ska slutavräknas.
De anställda kommer därefter att dyka upp lite mer till höger i bild.
Markera personerna. Gå sedan in under Funktioner och välj Slutlön.
Det kommer nu att komma upp ytterligare en dialog som frågar om semesterskuldsrapport ska skapas samtidigt som slutlönen. Semesterskuldsrapporten kommer att visa hur de anställdas semesterskuld såg ut innan slutlönen gjordes. Välj NEJ eller JA beroende på vad som önskas.
Om det är så att det finns anställda som inte ska slutavräknas i denna period kommer de anställda att komma upp i en dialog och slutavräknas ej. Övriga som har korrekt period har vid detta tillfälle nu slutavräknats.
3 februari beslutade riksdagen att arbetsgivaravgifterna för unga (födda 1998-2002) tidigareläggs från 1:a april 2021 till 1:a januari 2021.
Detta medför att vi måste lägga till ytterligare en nivå på arbetsgivaravgifterna, eftersom det är ett nytt åldersspann som inte tidigare haft en egen % på arbetsgivaravgifterna.
Arbetsgivaravgifterna uppdaterades i en uppdatering av SoftOne GO 8 februari.
För er som har egna påslag på löneavtalen kommer ni att behöva se över påslagen på nytt.
Nu är det möjligt att ändra både e-post och fakturaadress på en definitiv kundfaktura, vilket tidigare endast fungerat för preliminära fakturor. För att underlätta utskick av en faktura där exempelvis kundens e-postadress har förändrats sedan definitivsparningen har vi öppnat upp dessa fält för redigering, även om fakturans status är Underlag eller Verifikat.
På sidan Projektöversikt finns det numera en ny flik benämnd Artikelrader. Här kan användare enkelt ta fram alla artiklar som har registrerats på ordrar och kundfakturor kopplade till det valda projektet. Sidan kan användas för att följa upp försäljningsstatistik och med hjälp av grupperingsmöjligheten är det enkelt att titta närmre på den data som användaren är intresserad av.
Urval
I huvudet på sidan finns det ett par urvalsmöjligheter:
Behörigheter
Fliken för Artikelrader kräver ingen ny behörighet, men systemet tittar på om användaren har rättighet att se inköps- och försäljningspris samt att redigera order respektive kundfaktura.
Övrigt
Nu finns det en kolumn för ’Betaldatum’ i samtliga flikar på sidan Skattereduktion. Kolumnen visar det datum då en faktura blev slutbetald.
Sidan Tidrapport har utökats med ett nytt filter för Anställdakategorier. Syftet är att en användare som t.ex. är arbetschef över ett visst område eller en särskild avdelning ska kunna filtrera fram sin personals tider på ett smidigt sätt. Att välja en kategori kommer spara en hel del tid jämfört med att hålla koll på och bocka i respektive anställd.
Bra att veta!
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…