Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.
OBS! Den nya app-versionen finns tillgänglig måndagen efter webb-releasen
Appen genomgår just nu en utseendeförändring för att höja upplevelsen hos våra användare. Vi kommer succesivt att genomföra förbättringar som innebär bättre användarvänlighet. Vi har i ett första läge lagt fokus på förbättringar för de anställda som kommer att komma till användarna 18 januari.
Funktionaliteten är som tidigare. Här är några sidor som kommer i steg 1:
Min tid översikt
Min tid
Ledighetsansökan
Mitt schema
Anmäl tillgänglighet
Numera är det möjligt att ange barn under Min tid i appen om inställningen på avvikelseorsaken har ”Ange barn”.
Numera finns möjlighet att visa anställning per ett specifikt datum i anställdalistan under Personal > Anställd> Anställda.
Högst upp i listan finns nu en dialog där det är möjligt att visa anställning för ett specifikt datum.
Vid valt datum kommer anställningen att visas för datumet som är valt. Förvalt datum är dagens datum.
I listan visas även startdatum, slutdatum och slutdatum för sista anställningen om flera anställningar finns.
Denna funktion kan användas till att t ex söka fram anställda som har slutat, men som ännu inte är inaktiverade.
Vi har gjort en del förbättringar gällande sökfunktionen i Attestera tid, vilket också har förnyat utseendet.
Tidigare:
Nu:
Kategori/Konton och Anställd har flyttats ut och ligger inte nu längre under filterknappen. Sökningen av anställda har förbättrats där det nu vid byte av månad sparar sökningen. För att tömma sökningen finns nu ett kryss att trycka på. För att ladda om en sökning trycker man nu på ladda om-pilarna.
Vid schematyp och t ex där frånvaro sjuk skulle generera timmar till tidbank så fungerade inte detta, inga timmar för tidbank registrerades.
Det behöver nu sättas upp en regel för varje tidbanksregel som finns med frånvaroorsaken som ska generera tidbank.
Önskar ni konsulthjälp med uppsättning av detta – Vänligen maila in till support@softone.se.
Vid schematyp och t ex där frånvaro sjuk skulle generera timmar till tidbank så fungerade inte detta, inga timmar för tidbank registrerades.
Det behöver nu sättas upp en regel för varje tidbanksregel som finns med frånvaroorsaken som ska generera tidbank.
Önskar ni konsulthjälp med uppsättning av detta – Vänligen maila in till support@softone.se.
Numera finns det möjlighet att få med utbetalningsdatum i transaktionslistan. Detta kan vara användbart om man t ex vill ta ut flera löneperioder och se när respektive transaktion betalades ut.
Rapporten finns att hämta under ”Visa även ej upplagda rapporter” och har namnet Transaktionslista Excel datum.
Tryck på namnet på rapporten för att lägga till rapporten.
Numera tar systemet hänsyn till om man på semesteravtalet har ställt in förhöjd semesterrätt vid uppnådd ålder.
Inställningar för detta finns under Anställd > Register > Semesteravtal
Numera är det möjligt att markera en anställd som slutavräknad. Detta kan användas när man t ex har haft flera anställningar där man har missat att slutavräkna personen vid eventuellt ett byte av semesteravtal. Denna funktion ska användas med försiktighet.
I löneberäkningen kommer dessa personer att visas som ”Markerad som slutavräknad”.
I föregående ordinarie release släpptes en ny hantering av År och perioder i SoftOne GO. Nu har ytterligare utveckling utförts:
För de kunder som använder modulen Koncernredovisning finns nu en ny inställning för hur matchningen av internkonton ska gå tillväga vid konsolidering. Tidigare har internkonton varit tvungna att matcha per både kontonummer och -namn, men nu finns det en inställning som gör att matchningen kan utföras mot endast nummer. Detta kan exempelvis vara användbart för de koncerner där dotterbolagen använder olika språk och därmed olika kontonamn.
1 januari 2021 trädde den nya skattereduktionen för Grön teknik i kraft. Detta innebär att den som anlitar ett företag för installation av klimatvänliga lösningar kan erhålla ett skatteavdrag för de kostnader som avser arbete och material. Övriga kostnader så som resor i samband med installation ger inte rätt till avdrag.
Skattereduktion för Grön teknik ges för dessa typer av arbete:
Skatteverket tillåter endast manuell inmatning av avdrag för Grön teknik. Det finns inget stöd för att importera en fil i deras e-tjänst i dagsläget.
I denna release har vi utvecklat stöd för det nya skatteavdraget i SoftOne GO och nedan finns all funktionalitet beskriven.
Behörighet
Det finns en ny behörighet, Skattereduktion [1032], som behövs för att kunna använda det nya avdraget samt för att se det nya menyalternativet Skattereduktion (se mer om denna sida längre ned). Behörigheten aktiveras automatiskt för alla licenser/företag/roller som har någon av ROT- och RUT-behörigheterna.
Artiklar
Artiklar för avdrag och avslag behöver läggas upp via Försäljning > Artikel > Artiklar. Beroende på vilka av de tre nämnda typerna av arbeten som verksamheten utför behöver artiklar läggas upp för 15 % avdrag och/eller 50 % avdrag.
Basartiklar
De nyregistrerade artiklarna behöver sedan anges som basartiklar via Försäljning > Inställningar > Artiklar > Basartiklar.
Undanta artikel från avdrag
För att undanta en artikel från beräkning av Grön teknik-avdrag används Skattereduktionstyp ’Övrigt’. Detta kan anges antingen i redigeringsläget av en artikel (Försäljning > Artikel > Artiklar) eller i redigeringsläget av en artikelrad på t.ex. en order.
Ett tips är att förbereda detta för alla artiklar som avser övriga kostnader, så som restid och administration, i och med att dessa ej får tas med i beräkningen av avdraget.
Registrering av avdrag
Precis som för RUT- och ROT-avdrag registreras skattereduktionen för Grön teknik direkt på t.ex. en order.
Ansökan
Tidigare fanns det två olika menyalternativ för ansökningar avseende ROT- och RUT-avdrag. Dessa har nu slagits samman till ett enda alternativ, Skattereduktion, som även innefattar ansökningar för Grön teknik-avdrag.
Sidan fungerar på samma sätt som tidigare, med enda skillnaden att typ av skattereduktion anges i huvudet (Grön teknik, ROT eller RUT). Det senast valda värdet sparas till nästa gång användaren går in på sidan.
Vi har lagt till en kolumn för ’Procent’ i listorna för att användare enkelt ska kunna skilja på Grön teknik-avdrag som avser 15 respektive 50 procent.
Dialog med information
För att underlätta vid manuell inmatning av avdragen på Skatteverkets hemsida har vi lagt till en genväg till den information som ska anges.
I modulen Hur är läget? visas numera en sammanställning av ansökningar för RUT, ROT och Grön teknik. Tidigare visades endast antalet ROT-ansökningar.
Rapporten ’Påminnelsefaktura’, som kan skrivas ut via Försäljningsmodulen, har utökats med två nya kolumner: Betalt och Kvarstår. Tidigare framgick det inte vilket belopp som kvarstod att betala för kunden om en faktura var delbetald.
Från och med 1 januari 2021 har Skatteverket utökat RUT-typerna med fyra tjänster:
De nya typerna finns tillgängliga att välja i rullgardinsmenyn för Skattereduktionstyp (tidigare benämnd ROT-/RUT-typ) i redigeringsläget av en artikel.
Sidan Tidrapport har utökat med en ny kolumn för ’Interntext’. Interntexten hämtas från den order som tidraden har rapporterats på.
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…