Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
En nyhet för hela plattformen SoftOne GO är att aktuellt menyalternativ visas i webbläsarens flik. Många kunder arbetar med systemet i flera öppna flikar och detta är tänkt att underlätta för att navigera bland flikarna. Tidigare visades ”SoftOne: Företagsnamn” och numera visas ”Företagsnamn: Menyalternativ”. Företagsnamnet klipps efter 15 tecken för att lämna utrymme till menyalternativets namn.
I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.
OBS! Den nya app-versionen finns tillgänglig måndagen efter webb-releasen
Numera finns det i Attestera tid i appen ett eget val för att visa inlånad personal.
Anledningen till utvecklingen är att det ska vara lättare att se vilka anställda som varit på min avdelning men har en annan tillhörighet.
Under filterknappen i Attestera tid finns valet Visa inlånade
Inlånade personer kommer då att visas i attestlistan.
För att se den anställdes tider trycker man på namnet och sedan Visa detaljer så kommer de dagar den anställda har jobbat på min avdelning att visas.
Numera finns det i Attestera tid ett eget val för att visa inlånad personal.
Anledningen till utvecklingen är att det ska vara lättare att se vilka anställda som varit på min avdelning men har en annan tillhörighet.
Chefen kommer i detta läge att kunna se vilka personer som varit inlånade, samt se vilka dagar de har arbetat på avdelningen.
I exemplet visas en anställd som har arbetat tre dagar i min butik under månaden.
Markeras gruppen Inlånade i attestträdet till vänster visas en summering över de inlånade anställda.
Med valet Dölj dagar utan min tillhörighet går det att välja att inte visa dagar då ens personal varit utlånad till annan avdelning.
I detta fall har den anställde varit utlånad till en annan avdelning 13, 18, och 19 november.
Bockas ”Dölj dagar utan min tillhörighet” i kommer dessa dagar inte att visas.
Numera är det möjligt att attestera dagar för en anställd som varit utlånad till en annan (Sekundär) avdelning men som tillhör mig som chef.
Inställningen ställs in på attestrollen under Administrera > Attest > Roller
Om en anställd tillhör min avdelning som standard men har jobbat på en annan avdelning kommer jag att ha möjlighet att kunna attestera dennes persons tider.
I exemplet har den anställde varit utlånad till en annan avdelning, 18 och 19 november.
Med inställningen att kunna attestera min personal som varit utlånad till annan avdelning är det därför möjligt att attestera dessa dagar.
Valet som är satt Lägsta konteringsnivå i väljare under Administrera > Företagsinställningar > Ekonomisk tillhörighet är det val som kommer att vara det lägsta att kunna väljas.
Under t ex Attestroller, Ekonomisk tillhörighet, Mottagargrupper.
Det är möjligt att ställa in att bocken ”Visa inlånade” i Attestera tid ska som default vara i bockad.
Om inställning är påslagen kommer ”Visa inlånade” alltid att vara i bockad när man går i Attestera tid.
Inställningen finns under Inställningar > Företagsinställningar
I exemplet önskade man utfallet 0 månader. Detta är nu åtgärdat.
Numera är det möjligt att ställa in så att sjuklön faller ut först efter 14 dagars anställningstid.
För att använda sig av den funktion krävs en inställning på löneavtalet.
Inställning finns under Anställda > Register > Löneavtal
Gå in på löneavtalet som ska följa dessa inställningar.
Scrolla sedan ner till expandern Inställningar och bocka i ”Rätten till sjuklön regleras enligt lagen”
Numera finns även antal i SIE-filen. Filen tas ut som vanligt
Längst ut till höger i filen framgår det hur många antal det är per kontering
Ni har väl inte missat att vi sedan tidigare har stöd för integration till Arbetsgivarintyg.nu?
Vi satsar på att bygga ut våra integrationer från SoftOne GO Lön till våra myndigheter och andra externa mottagare. Först ut är till Sveriges A-kassor via arbetsgivarintyg.nu. Dagens rapportfunktion kan nu ersättas med denna integration. Ett alternativ för ”Skicka till Arbetsgivarintyg.nu” kommer att finnas att bocka i under standardrapporten för arbetsgivarintyg. I samband med att utskriften görs skickas den anställdes uppgifter om lön, arbetstid, och eventuella förmåner direkt till Arbetsgivarintyg.nu där arbetsgivaren sedan har möjlighet att kontrollera och signera intyget.
Under analys är för närvarande även en integration av utmätning till Kronofogden. Häng med och använd våra nya integrationer genom att utöka er licens med modulen ”Löneintegrationstjänst Plus”. Läs mer om den nya tjänsten på https://www.softone.se/softones-serviceerbjudande/. Vilka andra löneintegrationer är viktiga för dig? Hör av dig till oss via support@softone.se!
Efter inkomna önskemål om att kunna använda olika konton för det automatiska momsavräkningsverifikatet, beroende på om företaget ska erhålla eller betala moms till Skatteverket, har vi nu utökat baskontot för Momsredovisning till två baskonton:
Önskar företaget fortsatt boka all moms på ett och samma konto behöver inga ändringar utföras. Om endast baskontot ’Momsredovisning kredit’ är angivet kommer detta alltid användas när momsavräkningsverifikatet skapas.
Sidan för Leverantörsfakturor har fått ett tillskott i form av en ny flik benämnd Kostnadsuppföljning. Syftet med den nya sidan är att användare snabbt ska kunna stämma av en om leverantörsfaktura är vidarefakturerad till någon order eller har belastat något projekt.
Tidigare har det varit omständligt för användare att säkerställa att alla kostnader från leverantörer och underentreprenörer, som inte läses in via EDI, faktiskt belastar en order eller ett projekt. Detta har i sin tur gjort det svårt att kontrollera att inget missas vid fakturering av löpande arbeten. Den utvecklade lösningen handlar om att på ett överskådligt sätt se vilka fakturor som är kostnadsförda och ännu viktigare – vilka som inte är det.
I dagsläget visas alla leverantörsfakturor i listan, men från och med nästa release kommer EDI-fakturor som belastat en order samt de fakturor där EDI-orderbekräftelsen kostnadsförts på en order filtreras bort.
Urval
I huvudet på sidan finns tre alternativ för vilka fakturor som ska visas:
De två förstnämnda alternativen är förvalda som standard då utgångsläget är att de fakturor som behöver hanteras ska visas.
Det finns även möjlighet att ange hur lång period som användaren vill se fakturor för. Systemet kommer ihåg den valda perioden till nästa gång användaren går in på sidan.
Kolumner
Listan innehåller information om fakturan och dess leverantör, vilka ordrar och/eller projekt som fakturan är knuten till och nedan kolumner för möjlighet till avstämning:
Öppna en faktura
En faktura kan öppnas genom att dubbelklicka på en rad eller genom att klicka på pennan på respektive rad. Denna genväg till fakturan kan exempelvis vara lämplig om användaren önskar hantera en faktura som inte har vidarefakturerats eller kopplats mot projekt.
Ikon för status
För att snabbt se statusen för en faktura visas en ikon längst till höger i listan. De olika färgerna indikerar de olika statusarna:
Summeringar
Längst ned på sidan visas tre summeringar för att snabbt stämma av om något saknas:
Behörighet
Den nya fliken visas i dagsläget endast om behörigheten ‘Koppla lev.faktura mot projekt [684]’ är aktiverad. I nästkommande release kommer även de som använder vidarefakturering av lev.fakturor få tillgång till den nya sidan.
I föregående releasenyheter informerade vi om nyheten att ange barn vid registrering av t.ex. föräldraledighet på sidan Tidrapport på webben samt i appen. Nu har vi utvecklat motsvarande funktionalitet på sidan Veckorapport på webben.
Instruktion
Övrig information
Från och med 30 november 2020 kommer Silverlight-versionen av sidan Tidrapport att stängas av och kommer därmed inte längre vara tillgänglig.
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…