Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Numera finns även de val som tidigare fanns om man ej körde Ekonomisk struktur under mottagargrupper.
Det som har tillkommit är Användare, Roll, och tidavtal.
Tidigare:
Nu:
Vid val av t ex Tidavtal går det även att visa vilka användare som finns under respektive tidavtal.
De som visas under användare är anställda som chefen har rätt att se.
Vad man kan välja är beroende av behörighet till behörighet Roll och Tidavtal. Har man inte dessa behörigheter kommer valet Roll och Tidavtal inte att finnas att välja.
I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.
OBS! Den nya app-versionen finns tillgänglig måndagen efter webb-releasen
För de kunder som använder Order till Lön har vi utvecklat en nyhet vid tidrapportering i appen – det är nu möjligt att ange barn för särskilda orsaker. Ett exempel när detta kan vara användbart är vid rapportering av föräldraledighet. Nedan följer en kort instruktion:
Vi har gjort det tydligare för att se anställda som är utlånade till annan butik.
Om anställd är utlånad till butik som chef ej har rätt till blir det en kartpil med utropstecken Hovrar man över utropstecknet visas det ”Utlånad”).
Om anställd är i butik jag har rätt till men ej den butik som är vald som är vald för tillfället blir det en kartpil med frågetecken. Hovrar man över frågetecknet visas ”Ej aktuell tillhörighet”).
Tidigare gick det endast att ha en tillhörighet kopplad till en terminal. Nu går det att välja att flera tillhörigheter ska vara kopplade till terminalen och därmed också ha möjlighet att stämpla på terminalen.
Dessa inställningar finns under Inställningar > Tid > Terminaler
Vid schematyp kopplad till passtypen eller kopplad till passet så tog den stämplade passtypens schematyp över.
I detta fall ska båda schematyperna vara aktiva, och den stämplade schematypen ska inte ta över.
Vi har gjort det lite tydligare vid bortfiltrerade pass. Numera visas en ram runt det bortfiltrerade passet. Ramen har samma färg som originalfärgen på passet.
Det är nu möjligt att sätta datumintervall för försäljningsbudget.
Datumintervallet kan användas i syfta till att planera försäljningsbudget inför t ex kommande år.
I denna release har sidan Ingående balanser migrerats till det nya gränssnittet. Detta innebär en stor förbättring av utseendet och användarvänligheten. Nedan visas ett exempel på hur sidan ser ut och längre ned är respektive funktion beskriven.
Val av redovisningsår
Precis som tidigare är det möjligt att se IB för respektive upplagt år genom att ange önskat år i rullgardinsmenyn. Skillnaden är att det numera endast går att redigera balanserna för år med status Öppet.
Lägg till rader
En rad kan läggas till på två sätt:
Ta bort rader
För att ta bort en eller flera rader markeras dessa och sedan används knappen Ta bort längst ned vid Spara-knappen.
Summeringar
Längst ned på sidan visas summeringar för Debet och Kredit samt ev. Differens mellan dessa.
Begränsning av konton
Tillägg av konton är numera begränsat till balanskonton, dvs. konton med kontotyp Tillgång/Skuld
Rader med samma kontokombination
Vid tillägg av en rad med samma kombination som en befintlig rad visas numera en varning med en fråga om man vill slå ihop dessa
Indikering för ändrad rad
Vid ändring eller registrering av en rad visas en orange asterisk som en indikation
Info om skapad/ändrad
Längst ned till vänster på sidan visas datumstämplar för Skapad respektive Ändrad
En nyhet i artikelradslistan är att det numera anges ett datum på textrader om inställningen ’Automatisk datumsättning på artikelrader’ är aktiverad. Datumet som anges är samma som när raden skapades.
Vid registrering av en ny kund är numera inställningen ’Bifoga lev.fakturor vid digitalt utskick’ urbockad som standard, precis som inställningen ’Bifoga dokument vid digitalt utskick’.
Kundöversikten har fått ett uppdaterat utseende och vi har exempelvis justerat gruppering av information, placering av knappar och snabbåtkomst till kundens uppgifter.
För de kunder som använder Order till Lön har vi utvecklat en nyhet i tidrapporteringsdialogen – det är nu möjligt att ange barn för särskilda orsaker. Ett exempel när detta kan vara användbart är vid rapportering av föräldraledighet. Nedan följer information om funktionen:
Många användare har efterfrågat en funktion för att kunna flytta befintliga tidrader till ett nytt datum. Det är t.ex. vanligt att en användare råkar registrera sin tid på fel datum och tidigare har det endast kunnat åtgärdas genom att ta bort tidraden och lägga till en ny.
I denna release släpper vi därför en smidig funktion som möjliggör att ändra datum på befintliga tider. Observera att denna funktionalitet endast gäller de kunder som använder Order till Lön.
Instruktion
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…