17 september 2020

Releasenyheter

Allmänt

Nu har vi uppdaterat ikonen som visas i webbläsarfliken för GO med den nya logotypen.

En ny flik har tillkommit för de som har behörighet till anställning. Fliken heter Nyckeltal och visar överskådligt information hur de olika värdena för Anställningsform, Sysselsättningsgrad och Veckoarbetstid är fördelade inom företaget. För att se hur många anställda som ligger under respektive del, hovrar man över den del man vill se.

Nyckeltalen är baserade på filtrering som är gjord under fliken Anställda.

En nyhet i alla listor som innehåller datumkolumner är att filtreringsalternativet ’Mindre än’ numera inkluderar blanka celler. Nedan visas ett exempel där ordrar med blankt orderdatum visas vid användning av nämnt filter.

  • Dokument under anställd
    Dokument under anställd sattes inte som läst om dokumentet var läst.
  • Rapport till XML
    Det är nu möjligt att med högerklick välja att en redan utskriven rapport ska öppnas i XML.
  • Exkluderas från lön
    Tidigare kunde anställd i anställdakortet markera ”Exkludera från lön”, detta är nu inte längre möjligt.

App

Appen kommer att uppdateras tidigast måndagen 21/9.

Visning av tillgänglighet i appen har nu blivit tydligare. Nu visas tillgänglighet tydligare i dagvy och i veckovy.
I detta exempel visas i grönt när den anställde lagt sig tillgänglig. Under tillgängligheten visas att den anställde är placerad på ett pass samt mellan vilka klockslag passet är.

I veckovy visas också tillgängligheten tydligare där tillgänglighet del av dag inte längre fyller hela rutan.
I detta fall har den anställde lagt sig tillgänglig del av dag på tisdagen och hel dag på onsdagen. På lördagen har den anställde lagt sig tillgänglig del av dag, samt kan ej jobba del av dag.

Det är nu möjligt att som anställd se eller ändra tillgängligheten direkt från Mitt schema.
Genom att trycka på dagen då tillgängligheten finns visas vilka klockslag den anställde lagt sig tillgänglig. Det går även att från denna vy ändra tillgängligheten genom att trycka på tillgängligheten för att göra en förändring.

Som chef  visas alternativen Se tillgänglighet och Nytt pass. Om anställd har pass på dagen visas istället Visa pass istället för nytt pass.

  • Två ledighetsansökningar del av dag
    Det gick tidigare inte att godkänna en ledighetsansökan på t ex 50% om man tidigare hade avslagit en ledighetsansökan samma dag på 50%.
  • Två ledighetsansökningar under samma period
    Vid två ledighetsansökningar under samma period gick det bara att behandla en av ansökningarna, avslog man den ena ansökningen gick det inte att hantera den andra.
  • Ikon på olästa dokument
    Nu visas även en ikon om det finns olästa dokument.

Tid/Bemanning

Numera är det möjligt att inkludera notering i ledighetsansökningar som går till ett meddelande. Tidigare visades bara noteringen i ledighetsansökningen.

För att noteringen i ledighetsansökningen ska följa med till meddelandet krävs en företagsinställning. Företagsinställningen finns under Personal > Inställningar > Företagsinställningar, och sedan under fliken ”Inställningar planering”. För att aktivera, gå längst ner på sidan och bocka i ”Inkludera notering i meddelanden”.

Om företagsinställningen är på visas det att ”Notering kommer att inkluderas i meddelanden” under ledighetsansökan.

Numera visas vald dimension inom parentes till höger om kontot.
I detta fall är dimensionen passtyp.

  • Två frånvaroorsaker på samma dag
    Avrundningsfel vid två frånvaro under samma dag gjorde att det i vissa fall blev en minut arbetstid. Detta inträffade när man först la in en frånvaro på 50%, för att sedan lägga till ytterligare en frånvaro på 50%.
  • Förlängning av preliminärt schema
    Vid förlängning av preliminärt schema, där man vill att förlängningen skulle bli definitiv blev förlängningen fortfarande preliminär. Detta är nu åtgärdad, förlängningen kommer numera att bli definitiv om man valt att få schemat definitivt.
  • Planerad frånvaro vid hål
    Rättning är gjord gällande planerad frånvaro vid hål. Var det frånvaro på första passet sträcktes sedan frånvaron mellan passet. I och med rättning är nu detta åtgärdat.
  • Attestering utan transaktioner
    Vid attestering där det ej finns transaktioner visas nu ett tydligare meddelande på varför det ej går att attestera

Lön

Vi satsar på att bygga ut våra integrationer från SoftOne GO Lön till våra myndigheter och andra externa mottagare. Först ut är till Sveriges A-kassor via arbetsgivarintyg.nu. Dagens rapportfunktion kan nu ersättas med denna integration. Ett alternativ för ”Skicka till Arbetsgivarintyg.nu” kommer att finnas att bocka i under standardrapporten för arbetsgivarintyg. I samband med att utskriften görs skickas den anställdes uppgifter om lön, arbetstid, och eventuella förmåner direkt till Arbetsgivarintyg.nu där arbetsgivaren sedan har möjlighet att kontrollera och signera intyget.

Under analys är för närvarande även en integration av utmätning till Kronofogden. Häng med och använd våra nya integrationer genom att utöka er licens med modulen ”Löneintegrationstjänst Plus”. Läs mer om den nya tjänsten på https://www.softone.se/softones-serviceerbjudande/. Vilka andra löneintegrationer är viktiga för dig? Hör av dig till oss via support@softone.se!

Förbättringar har gjorts avseende prestandan i löneberäkningen. Tidigare vid omräkning eller byte av status på en anställd laddades varningar om på samtliga anställda i trädet till vänster. I och med denna förbättring kommer omräkning av anställda att upplevas snabbare, främst för de med många anställda i trädet.

  • Röda dagar arbetsgivarintyg
    Rättning gjord gällande där raster för röda dagar togs med i arbetsgivarintyget.
  • Rapportcentralen
    Rättning gjord där man filtrerade på Tidavtal och anställd som slutat, men var aktiv under löneperioden inte var möjlig att skriva ut.

Ekonomi

I denna release har listorna på sidorna Avskrivningsmallar och Avskrivningsmetoder migrerats till en ny listkomponent. Den nya komponenten innebär bättre prestanda och ett modernare gränssnitt. Listorna är nu möjliga att exportera till Excel och det går även att spara ett eget utseende under hamburgermenyn.

I samband med detta har vi utökat listorna med ett par kolumner:

  • Avskrivningsmallar
    • Avskrivningsmetod
    • Verifikatserie
  • Avskrivningsmetoder
    • Avskrivningstyp
    • Period
    • Antal gånger

I redigeringsläget av en inventarie finns några nya knappar:

  • Pilar för att växla till första, föregående, nästa eller sista inventarie
  • Hämta om poster
  • Kopiering
  • Drillbara rapporter
    • Rättat att mallverifikat visades som transaktioner på sidan Drillbara rapporter.
  • Lev.betalningar
    • Åtgärdat ett problem med betalfiler i xml-format.
    • Fakturabilden för tolkade fakturor går nu att ladda ned både genom att trycka på PDF-ikonen i listan och genom att markera en eller flera fakturor och använda funktionen ’Ladda ned fakturabilder’.
  • Lev.fakturor
    • Om användaren anger någon text på konteringsraderna på en leverantörsfaktura kvarstår numera denna text efter överföring till verifikat.
  • Import
    • Nu går det att använda importdefinitionen ’ICA-fakturan’ oavsett om Excel-filens blad benämns ’Sheet1’ eller ’Blad1’.

Försäljning

En nyhet i artikellistan är att den tidigare benämnda inställningen ’Visa alla rader’ har uppdaterats. Inställningen benämns numera ’Expandera listan’ och beroende på om den är aktiverad eller inaktiverad så växer och krymper artikellistan med antalet rader.

Syftet är att detta ska underlätta när användare arbetar med ordrar innehållandes många artikelrader och vill slippa scrolla sig igenom en låg lista. Nu är det alltså möjligt att med ett klick expandera och synliggöra samtliga artikelrader.

  • Exempel på när inställningen är inaktiverad:

  • Exempel på när inställningen är aktiverad:

Nu visas information om antal markerade rader i artikellistan på t.ex. en order.

 

Artikelrader som avser utlägg har fått en ny ikon: en liten plånbok!

En fördel med separata ikoner för olika typer av artikelrader är att användaren då enkelt kan filtrera fram dessa:

I föregående releasenyheter informerade vi om den nya inställningen ’Inkludera utlägg i order- och fakturarapport’ i utläggsexpandern på en order och möjligheten om att inkludera utläggsrapporten i orderutskriften. En nyhet är att vi nu även har implementerat detta för fakturautskriften. Detta innebär att inställningen nu styr vilka utlägg som ska visas i både order- och fakturarapporten.

 

  • Artiklar
    • Rättat att inga försäljningspriser visades under expandern Pris i redigeringsläget av en artikel om någon prislista tagits bort.
  • Artikelrader
    • Tidigare stängdes dialogen för textrader om användaren råkade klicka utanför dialogen och ev. ändringar gick då osparade. Framöver kommer dialogen fortsatt vara öppen trots klick utanför dialogen.
  • Kundfakturor
    • Åtgärdat att det i ett specifikt fall uppstod ett glapp i fakturanummerserien. Detta uppstod endast om användaren hade båda expandrarna Artikelrader och Konteringsrader öppna i samband med att en preliminär faktura sparades som definitiv.
  • Order
    • Åtgärdat att artikelrader som avser ROT-avdrag inte fick korrekt radstatus när en användare valde att backa orderradernas status vid borttag av en prel.faktura.
    • Rättat att konteringsrader för ROT-avdrag innehöll internkonton.
    • Nu går det bra att flytta en markerad artikelrad till botten med hjälp av pilknappen.
    • Expandern Leverantörsfakturor som finns i redigeringsläget av en order visar återigen vilka fakturor som är kopplade till den aktuella ordern.
    • Rättat att det i samband med ett särskilt arbetssätt uppstod en konteringsdiff vid flera lyft med garantibelopp.
  • Order till lön
    • Rättat att den arbetade tiden som registrerats på en order för ett visst datum nollställdes vid borttag av samma order från samma datum i Orderplaneringen.
    • I vissa speciella fall kunde den arbetade tiden på en tidrad justeras nedåt vid ändring av efterföljande tider på samma dag.
  • Orderplanering
    • Vid utplanering av uppdrag i Orderplaneringen uppstod flera block för samma tidsintervall om den anställdes schema innehöll fler än 1 rast.
    • I dialogen ’Registrera nytt uppdrag’ visas numera korrekt planerad tid även för de anställda med flera raster på samma dag.
    • Åtgärdat ett problem där borttag av en bokning i Orderplaneringen tog bort frånvaro som registrerats i Personalmodulen.
  • Rapporter
    • Nu fungerar urvalet för konteringsdimensioner för rapporter med typen ’Projekttransaktioner’.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt