Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
Det har nu tillkommit en kolumn för schematyp i översikten under Inställningar > Planering > Passtyper. Här visas om det finns någon schematyp kopplad till passtypen.
Det är nu möjligt att ta bort flera passtyper som inte används.
Markera ute till vänster i checkbox vilka passtyper som ska tas bort. Tryck sedan uppe till höger på Ta bort för att ta bort passtyperna.
Det är nu möjligt att göra grupperingar på olika urval för att få översikt på t ex hur många anställda som har en specifik veckoarbetstid.
Grupperingen görs genom att dra kolumnnamnet till gruppering uppe till vänster
Detta är möjligt att göra där alternativet ”Dra och släpp kolumner för att gruppera” finns.
Vi satsar på att bygga ut våra integrationer från SoftOne GO Lön till våra myndigheter och andra externa mottagare. Först ut är till Sveriges A-kassor via arbetsgivarintyg.nu. Dagens rapportfunktion kan nu ersättas med denna integration. Ett alternativ för ”Skicka till Arbetsgivarintyg.nu” kommer att finnas att bocka i under standardrapporten för arbetsgivarintyg. I samband med att utskriften görs skickas den anställdes uppgifter om lön, arbetstid, och eventuella förmåner direkt till Arbetsgivarintyg.nu där arbetsgivaren sedan har möjlighet att kontrollera och signera intyget.
Under analys är för närvarande även en integration av utmätning till Kronofogden. Häng med och använd våra nya integrationer genom att utöka er licens med modulen ”Löneintegrationstjänst Plus”. Läs mer om den nya tjänsten på https://www.softone.se/softones-serviceerbjudande/. Vilka andra löneintegrationer är viktiga för dig? Hör av dig till oss via support@softone.se!
Optimeringar har gjorts avseende laddning i löneberäkningen.
Löneartsgriden har nu fått fler kolumner. Nu visas fler inställningar i griden, som tidigare bara visades inne på lönearten.
Tidigare:
Nu:
Tillsammans med den nya gruppering (som går att läsa om under Tid/Bemanning) är det därmed möjligt att även göra användbara grupperingar, t ex möjlighet att se vilka olika lönetyper som finns:
På sidan Drillbara rapporter går det numera att justera bredden på kolumnerna ’Rapportgrupp’ och ’Rapportrubrik’. Tidigare var dessa kolumnbredder låsta, vilket orsakade att längre namn på grupper och rubriker inte visades fullständigt.
Tänk på att trycka på hamburgermenyn och sedan alternativet ’Kom ihåg utseende’ efter justering av bredden så att det önskade utseendet sparas till nästa gång du navigerar till sidan.
Nu är det möjligt att direkt från Leverantörslistan öppna Leverantörsöversikten i en ny flik i webbläsaren.
En nyhet i Leverantörsöversikten är att sökdialogen visas automatiskt när användaren navigerar till sidan, med syftet att minimera onödiga klick. Ett undantag är när översikten öppnas från Leverantörslistan, då laddas leverantören in precis som tidigare.
Sidan Likviditetsplanering innehåller numera en graf som illustrerar företagets likviditet.
Nu är det möjligt att direkt från Kundlistan öppna Kundöversikten i en ny flik i webbläsaren.
Vid överföring av kundfakturor till verifikat uppkommer ibland ett felmeddelande som visar att det finns en konteringsdifferens. Felmeddelandet har tidigare inte gett användaren vägledning om vilka fakturor som faktiskt felar, men vi har nu utfört två förbättringar kring detta:
En nyhet i Kundöversikten är att sökdialogen visas automatiskt när användaren navigerar till sidan, med syftet att minimera onödiga klick. Ett undantag är när översikten öppnas från Kundlistan, då laddas kunden in precis som tidigare.
På sidan Verifikat visades tidigare samtliga upplagda verifikatserier i rullgardinsmenyn. Detta har justerats så att endast de verifikatserier som är kopplade till det valda året visas.
I nedan bild visas t.ex. endast de verifikatserier som har kopplats till redovisningsåret 20170101-20171231.
Det finns en ny inställning som avgör om ett verifikat ska ligga kvar när det har sparats eller om ett nytt, blankt verifikat ska öppnas. Inställningen återfinns vid spara-knappen i redigeringsläget av ett verifikat och användarens val sparas automatiskt när värdet i kryssrutan ändras.
Nu är det möjligt att direkt från Kundlistan öppna Kundöversikten i en ny flik i webbläsaren.
En nyhet i Kundöversikten är att sökdialogen visas automatiskt när användaren navigerar till sidan, med syftet att minimera onödiga klick. Ett undantag är när översikten öppnas från Kundlistan, då laddas kunden in precis som tidigare.
Under den gångna utvecklingsperioden har två förbättringar kring avtalstyp på order utförts:
Nu finns det en genväg för att skapa en faktura direkt vid klarmarkering av artikelrader på en order. Följ nedan steg för att testa den nya funktionen.
Om en order har förts över från ett avtal visas detta numera på ordern under expandern Spårning.
Spårningen ger ökad tydlighet och möjlighet att följa orderns ursprung. Användaren kan öppna upp avtalet i en ny flik genom att trycka på pennan på spårningsraden.
I redigeringsläget av en order finns nyheten att kunna skriva ut en utläggsrapport direkt från expandern Utlägg. Rapporten specificerar utläggen vad gäller anställd, antal, tid, belopp etc. Följ nedan steg för att testa den nya funktionen:
En nyhet på sidan Tidrapport är att det går att se frånvaro som har planerats/registrerats i modulen Personal, exempelvis sjukfrånvaro eller ledighet. Detta kan vara användbart för att enklare stämma av all registrerad tid mot schematid och på så sätt kontrollera att ingen tid har missats att registreras.
Tidrapporten innehåller nu tre olika sökalternativ:
Orderplaneringen har fått ett litet tillägg i form av mer automatik vid registrering av estimerad och återstående tid:
En nyhet i Projektöversikten är att sökdialogen visas automatiskt när användaren navigerar till sidan. När dialogen har öppnats är textmarkören placerad i fältet ’Nummer’ för att det ska vara enkelt att påbörja sökningen efter önskat projekt. Syftet med utvecklingen är att minimera antalet överflödiga klick.
Två undantag är när Projektöversikten öppnas från Projektlistan eller från en order, då laddas projektet in precis som tidigare.
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…