Releasenyheter 2025-02-11
31 januari, 2025Releasenyheter 2025-02-11
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Beskrivning:
Nu finns även personnummer att välja som fält under analysen Planerad tid. För att få upp detta val i analysen så måste rollen ha behörighet till personnummer.
Uppgifter angående sjuklön har tagits bort från rapporten Arbetsgivardeklaration på individnivå.
Beskrivning:
Regeringen har fastslagit att man kan få växa-stöd för de två första personer som ett företag anställer som innebär sänkt arbetsgivaravgift för dessa fr.o.m 2025-01-01.
Du kan läsa mer om vad Växa-stöd innebär på Regeringskansliet.
Inställningar Växa-stöd:
Gå in på din första anställda och du hittar inställningen under Anställningsuppgifter à Skatt och arbetsgivaravgifter. Under Arbetsgivaravgift har du valet Växa-stöd. Endast en aktiv anställd kan ha detta val.
Inställningar Utvidgat växa-stöd:
Gå in på din andra anställda och du hittar inställningen under Anställningsuppgifter à Skatt och arbetsgivaravgifter. Under Arbetsgivaravgift har du valet Utvidgat växa-stöd. Endast en aktiv anställd kan ha detta val.
Beskrivning:
Regeringen har fastslagit att man kan få växa-stöd för de två första personer som ett företag anställer som innebär sänkt arbetsgivaravgift för dessa fr.o.m 2025-01-01.
Läs mer om detta på Regeringskansliet.
I rapport Lön – Arbetsgivardeklaration på individnivå (endast i Exportfil), har vi nu lagt till fältkod 062 som är för den anställde med växa-stöd och fältkod 063 som är för den anställde med utvidgat växa-stöd.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
Nu är det möjligt att ändra försäljningspris på artikelrader som är registrerade via tidboken.
Den här funktionen finns sedan tidigare vid registrering av order på webben och nu finns samma funktionalitet i appen.
Försäljningspriset på artikelraden kan ändras ända fram till att den har överförts till faktura.
Alla andra ändringar som avser tid, så som antal timmar, utförs fortfarande under expandern Tider på order.
Vid sökning av en artikel i det interna registret visas numera den grossist som det senaste använda priset avser.
Informationen om grossisten visas både vid registrering och redigering av en artikelrad.
Detta avser anställd som avvikelserapporterar. När det skapas ett nytt tidblock utanför schemat och kodas som t ex mertid eller övertid. Då blir det automatiskt samma kontering som närmast tillhörande tidblock.
1. Kontering tillhörande pass enligt schema.
2. Lägger till ett nytt tidblock med + utanför ordinarie schema och kodar med t ex Övertid.
3. Den hämtar nu upp samma kontering som tillhör närmast tillhörande tidblock.
Beskrivning:
Detta avser anställd som avvikelserapporterar. När ett tidblock förlängs utanför schemat och kodas som t ex mertid eller övertid. Då blir det automatiskt samma kontering som närmast tillhörande tidblock.
1. Kontering tillhörande pass enligt schema.
2. Lägger till ett nytt tidblock genom att dra utfallet utanför ordinarie schema och kodar med t ex Övertid.
3. Den hämtar nu upp samma kontering som tillhör närmast tillhörande tidblock.
Beskrivning:
Ny funktionalitet när du gör en filtrering.
T ex har vi valt ”Visa endast anställda med varningar”. När du valt första personen i listan och justerat så varningen inte längre finns så försvinner personen i listan och nästa person dyker upp automatiskt.
Beskrivning:
Arbetsgivare skall numera lämna uppgifter om det är så att den ersättning som redovisas i arbetsgivardeklarationen har påverkats av frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning.
Vi har därför givit er olika alternativ att få ut denna information.
För att lägga upp ny rapport eller analys så gör du så här:
(Analys AGI – Frånvaroredovisning)
(Rapport – AGI – Frånvaroredovisning (Exportfil))
Ny funktionalitet när du gör en filtrering.
T ex har vi valt ”Visa endast ej löneberäknade”. När du valt första personen i listan och satt löneberäknad så försvinner personen i listan och nästa person dyker upp automatiskt.
Område: Ekonomi -> Export -> Fakturor -> Autogiro
Vi har gjort flera mindre förbättringar för att göra hanteringen av autogiro-fakturor ännu smidigare och mer intuitiv:
Förtydligade rubriknamn:
”Summa fakturor” har bytts till ”Totalt Fakturabelopp”.
”Antal poster” har bytts till ”Antal Fakturor”.
”Markerade rader” visar nu ”Totalt belopp för markerade fakturor”.
Standardvärde för fältet ”Tjänst”: Fältet är nu förifyllt med ”Autogiro” för enklare hantering.
Förbättrad sortering: Fakturorna sorteras nu automatiskt efter senaste fakturadatum.
Område: Ekonomi ->Import -> Connect
I releasenyheterna som gick ut 12 december 2024 skrev vi om förbättringar som gjorts gällande filimport från ICA MinButik.
Nu släpper vi som tillägg till detta möjligheten att kunna ladda upp zip filer.
Funktionen förenklar processen när man vill hantera ett stort antal filer.
Observera:
Mappar i ZIP-filer stöds inte.
7z- och TAR-filer stöds inte.
Så här funkar det:
Du som användare får förslag på vilken importdefinition som ska användas samtidigt som du kan applicera relevanta inställningar innan du genomför import samt göra den i korrekt ordning.
Man får ett varningsmeddelande om fil har importerats tidigare. Man har möjlighet att välja om man vill importera dessa igen eller inte.
Område: Ekonomi -> Import -> Connect
Ekonomi -> Redovisning – Verifikat
Vid import av verifikat har vi gjort det enklare och mer automatiserat att hantera verifikattexter:
Primär källa: Verifikattext hämtas nu i första hand från <ns2:InvoiceNo> i XML-filen.
Alternativ källa: Om <ns2:InvoiceNo> är tomt används <ns2:Description> som textkälla.
Denna förbättring säkerställer att verifikattexterna fylls i på ett smidigt och konsekvent sätt.
Område: Ekonomi -> Import -> Register -> Connect Importer
Vi har gjort följande ändringar för att förenkla och förtydliga hanteringen:
’Spara’-knappen borttagen: Den tidigare ’Spara’-knappen bredvid ’Importera’-knappen har tagits bort eftersom den inte längre användes.
Checkboxar för behandlade rader: Rader med status ’Behandlad’ visar nu inte längre någon checkbox, eftersom dessa rader inte kan importeras på nytt.
Område: Ekonomi -> Redovisning -> Koncernredovisning -> Företag
Denna sida har uppdaterats med nya funktioner.
1. I varje kolumn i listan finns nu utökad filtreringsmöjlighet.
2. För att öppna en befintlig inställning från listvyn dubbelklickar man på raden eller på pennan som ligger längst ut till höger.
3. För att lägga upp ett nytt företag klickar man på plusset i huvudmenyn.
Område: Ekonomi > Kund > Betalningar under fliken krav.
Man kan nu få ut mer information vid utskrift av kravbrev/påminnelser till kund, när fakturorna är försenade för betalning.
Bra att veta:
Påminnelse avgiften är endast angiven på påminnelsen om det finns en prisuppgift på artikeln som avser påminnelseavgift. Den finns som en valfri inställning under försäljning > inställningar > artiklar > basartiklar. Basartikeln kan man prissätta genom att ange ett pris på artikeln under försäljning > artikel > artiklar under expandern för pris.
Den aktuella räntesatsen för den beräknade räntan ställer man in under ekonomi > inställningar > kundreskontra > inställningar och fliken inställningar krav och räntefakturering under dröjsmålsränta i %.
Påminnelseavgiften kan påföras nästa faktura till kunden eller faktureras separat på en ny faktura till kunden.
Område: Ekonomi -> Leverantör -> Leverantörer -> Inställningar -> Betalningsinformation
BIC och IBAN sparas separat vid import av leverantörer med Connect och Excel
Tidigare sparades båda i fältet Konto/IBAN.
Om en artikel har avaktiverats i RSK-databasen kommer informationen nu med i den externa artikelsöken i SoftOne GO. Detta indikeras genom en röd cirkelikon. Du kan se slutdatum på artikeln genom att föra muspekaren över ikonen.
Förutsättningen för att den här informationen ska visas i den externa artikelsöken är att du har inställningen ’Visa kategorier och utökad produktinformation i extern sök’ påslagen. Du finner den under Försäljning > Inställningar > Försäljning > Inställningar.
Om du klickar på ikonen för att visa extern artikelinformation öppnas en länk till RSK-databasen i en ny flik i webbläsaren. Här kan du se om det finns en ersättningsartikel för den utgångna produkten.
Nu inkluderas fakturabilden från SoftOne GO (dvs. PDF-filen) när du skickar en kundfaktura som e-faktura. Syftet med förändringen är att fakturan ska se likadan ut när mottagaren får e-fakturan som när du skriver ut den i systemet.
I samband med detta har vi gjort två förändringar för att flödet för e-fakturor ska vara mer likt som det för e-post och utskrift.
Inställningen om tidbok ska bifogas med fakturan eller inte styrs nu från expandern Tider på redigeringssidan av en order och det val som du har gjort i rullgardinslistan ’Inkludera tid i order- och fakturarapport’. Tidigare användes inställningen för e-fakturaformat under Försäljning > Inställningar > Försäljning > Inställningar.
Kundfakturan kommer att inkludera tidboken istället för att tidboken skickas med som en bilaga.
Vi har nu stöd för grossistprislistorna Ahlsell Kyla, Ahlsell Metall (Plåt) och Ahlsell Ventilation.
Dessa är systemprislistor med automatisk uppdatering av nya prislistor.
Följ nedan steg för att aktivera önskad grossistprislista:
När aktiveringen är klar kommer det finnas möjlighet att söka efter artiklar från grossisten i den externa artikelsöken i SoftOne GO.
För att få ett komplett pris i order- och fakturaregistreringen behöver du också importera ett rabattbrev från grossisten.
Område: Försäljning -> Projekt -> Översikt -> Leverantörsfakturor tabben
Vi har genomfört stora förbättringar i prestandan för leverantörsfaktura-tabben:
Tidigare kunde det ta flera minuter att hämta data. Nu har laddningstiderna optimerats och är avsevärt snabbare, vilket sparar både tid. Dessa förbättringar gör det smidigare att arbeta i systemet.
Rapporter med typen ’Projektstatistik’ har fått ett förbättrat urval när det gäller val av projekt som rapporten ska baseras på.
Tidigare fanns det endast ett urval för projektnummer. Det nya urvalet ger större flexibilitet då du kan söka fram projekt utifrån exempelvis projektledare, kundnamn osv.
Det finns nu möjlighet att skriva ut analyser för grundregister för både kunder och artiklar under rapporter på den högra sidan i SoftOne GO.
Ett exempel är analys för artiklar som man har registrerat enhetsomvandling med enhet och omvandlingsfaktor under Försäljning > Artikel > Artiklar under expandern lager.
Flytta över de fält som man vill skriva ut i analysen
Listan som visas när man markerar den utförda analysen under fliken utskrivna kan exporteras till Excel med hjälp av hamburger menyn.
Information om utgångna VVS-artiklar, ladda upp ZIP filer och automatisera dina importer, uppgifter angående sjuklön har tagits bort från rapporten…
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…