27 augusti 2024

Releasenyheter

Allmänt

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

Nu visas ämnesraden i GO-Mail även i Push-notisen, så att det tydligare framgår vad meddelandet handlar om.

Om en kreditgräns är angiven på kunden och det finns utestående kredit som har passerat den gränsen kommer en varning om att kreditgränsen är passerad visas. Denna varning visas när en ny order skapas samt när du lägger till en ny artikelrad (inte vid varje ny rad, utan endast en varning vid varje tillfälle som du öppnar ordern på nytt).

Kreditgränsen ställs in på kundkortet (Försäljning > Kund > avsnittet Inställningar > Fakturering > Kreditgräns).

 

När du skapar en ny order i appen och ska söka fram en befintlig kund får du nu även träff på Faktura- samt Leveransadress.

Order som är markerade med ”Jag är klar”, även kallad ”Tummen upp”, kan nu filtreras bort från listan med ordrar i appen.

 

Order med ”Tummen upp” filtreras bort från orderlistan genom att klicka på trepunktsmenyn och välja ”Dölj mina klara”. För att visa dem i orderlistan igen väljer du på samma sätt ”Visa även mina klara”. 

När du registerar tid via appen är dagens datum numera alltid förvalt.

Tidigare har appen kommit ihåg senast använt datum i 24 timmar. Vi ändrar detta till dagens datum i linje med att arbetad tid ska registreras så snart som möjligt, alltså gärna samma dag. Via webben är dagens datum redan förvalt.

Nu finns det möjlighet att välja fakturametod vid registrering av en ny kund eller vid redigering av en kund i appen. Detta val har tidigare endast funnits på webben.

 
Vid registrering av order i appen kan du nu välja flera bilder och spara dem i ett enda svep.
  1. Gå till sidan Order.
  2. Öppna valfri order.
  3. Klicka på plustecknet vid expandern Bilder och filer.
  4. Välj källa.
  5. Välj vilka bilder som ska läggas till och bifogas på ordern.
  6. Registrera eventuellt beskrivning för bilderna. Filnamn är inte obligatoriskt att fylla i utan kan lämnas blankt. SoftOne GO namnger då bilden automatiskt. Om du skriver in ett filnamn på bilden sparas den med filändelsen .jpg. Det finns också ett kryss för respektive bild för att kunna ta bort en eller flera bilder i urvalet.
  7. Spara.
  8. Så här ser ordern ut på webben med de bifogade bilderna sparade under Dokument-expandern.
 

Tid/Bemanning

Vi har gjort en uppdatering gällande utseendet av valbara funktioner vid stämpling.
 
När du väljer att stämpla med orsak, tillägg, arbetsuppgift eller kostnadsställe/chefskod så syns dina val nu till höger om det val du har gjort. Detta gör att du får en bättre översikt och snabbt kan se vad du har valt.
 
En annan uppdatering gäller hur vi visar saldon och historik. Nu öppnas informationen för detta i egna dialogrutor på samma sätt som när du väljer orsak, tillägg, arbetsuppgift eller kostnadsställe/chefskod.
 
Nu går det att sätta en orsak på schematypen som talar om vilken orsak som ”Standardstämplingen” ska styra till.
Det handlar alltså om att överstyra vald orsak vid t.ex. stämpling till den orsaken som ligger på schematypen.
 
Inställningar > Planering > Schematyper
 
Det finns en ny inställning på schematypen. Här anges vilken orsak som ’Standardstämplingen’ skall gå till.
 
 
Om ni vill använda  automatisk beräkning för mertid/övertid, bockar ni i rutan nedan.

Information om periodberäkning för mer/övertid finns i tidigare releasenyheter 25 april 2023 under Tid/Bemanning

Inställningar > Tid > Avvikelseorsaker
 

Lön

Softone GO har anpassats enligt nedanstående beslut från Riksdagen. Deklarationer med redovisningsperiod efter 2024-07-01 finns fält FK499 med i filen men beloppet är noll.
 
Information från Skatteverket:
 
Det har tillkommit ett nytt val för de anställda som har beslut om ”Särskild Inkomstskatt” (SINK). Om beslutet från Skatteverket är att särskild inkomstskatt inte ska betalas, kan du nu välja SINK (0%). I samband med redovisning till Skatteverket via fil kommer det på ”Fältkod 274” att redovisas noll kronor. I löneberäkning skapas ingen transaktion för ”Preliminär skatt SINK”.
 
Anställda > Skatt och arbetsgivaravgifter
 
När du väljer särskild inkomstskatt (SINK) kan du också numera välja SINK (0%).
 
 

Ekonomi

Det finns möjlighet att använda sig av externa fakturanummer i SoftOne GO, t.ex. om du importerar kundfakturor från ett externt försystem.

Vi har nu utökat matchningen vid import av kundinbetalningar så att dessa i första hand matchas på fakturanummer och i andra hand på det externa fakturanumret i betalfilen från banken. Syftet är att underlätta arbetsprocessen för kundinbetalningar för de kunder som använder det externa numret.

Vi har nu stöd för att importera betalningsfiler med filändelsen .nda via Ekonomi > Import > Kundinbetalningar/Leverantörsbetalningar.

Tidigare kunde du endast välja filer med filändelsen .xml men då Nordea använder en annan filändelse (.nda) för sina återrapporteringsfiler avseende ISO-formatet än övriga banker tillåter vi nu både xml- och nda-filer vid import.

Det finns nu möjlighet att importera underlag som innehåller uppgifter om leverantörsfakturor från Agresso till SoftOne GO. Leverantörsfakturorna ska innehålla uppgifter om ordernummer, artikelnummer, benämning/leverantörens namn, pris och datum från det sändande systemet, i xml-format.

Här är ett exempel på hur en post i xml-filen ska se ut:

Vid importen uppdateras dessa till det angivna ordernumret i filen och sparas som artikelrader på den aktuella ordern i SoftOne GO. Artikelradernas antal uppdateras alltid till 1 vid importen. Ordernumret som anges i filen ska alltså vara registrerat i SoftOne GO innan importen startas.

Uppsättning av importdefinition

Innan den första importen kan ske måste importdefinitionen läggas upp enligt nedan.

  1. Gå till Ekonomi > Import > Connect.
  2. Klicka på plustecknet.
  3. Välj ’HSB’ i rullgardinslistan Standard importdefinitioner.
  4. Ange valfritt namn, exempelvis ’HSB – Import från Agresso’.
  5. Spara.

Utförande av import

Nu kan importen startas.

  1. Gå till Ekonomi > Import > Connect.

  2. Klicka på redigeringspennan för den aktuella importdefinitionen.
  3. Välj filen från Agresso och ladda upp den.
  4. Filen laddas upp och importen påbörjas.
  5. Om ordernumret hittas behandlas posten och artikelraderna på den aktuella ordern uppdateras. Det står då Behandlad i statuskolumnen (se order 10614 i exemplet nedan). Om ordernumret inte hittas står det Fel i statuskolumnen och ingen import har blivit genomförd (se order 11799 i exemplet nedan).  Ordern måste som sagt finnas registrerad i SoftOne GO för att importen ska ske.
  6. Efter en lyckad import finns dina behandlade ordernummer redo och kan kontrolleras i orderlistan via Försäljning > Order > Order. 

Bra att veta!

  • Om aktuella artikelnummer är registrerade i SoftOne GO uppdateras de till orderraderna, annars sparas benämning/leverantörens namn, pris och datum från filen som ströartikel 999.

En ny inställning för standardmomskod har lagts till under Ekonomi > Inställningar > Redovisning > Inställningar.

Standardmomskoden används i kundreskontrafakturor och i leverantörsfakturor.

Ett fält för momskod har lagts till för kundfakturor som sparas i Ekonomimodulen (dvs. kundreskontrafakturor). Tidigare beräknades momsbeloppet för denna typ av fakturor alltid enligt den allmänna momssatsen. Nu är det möjligt att använda en annan momssats genom att välja motsvarande momskod.

Tidigare fanns funktionaliteten för att koppla mot projekt och vidarefakturera i separata expanders med separata expanderinställningar. När dessa två funktioner slogs samman i en expander uppdaterades inte expanderinställningarna. Nu har vi även slagit samman expanderinställningarna. Inställningarna för koppla mot projekt och vidarefakturering har sammanfogats till en inställning för Fördela kostnader.

Fördela kostnader väljs automatiskt om du tidigare hade valt någon av de tidigare inställningarna.

Menyalternativet Rapporter i vänstermenyn kommer snart att tas bort. Alla rapporter finns tillgängliga i funktionen Rapporter och analys som nås genom att klicka på ikonen Image till höger.

Som en påminnelse om att börja skriva ut från höger sida, istället för vänster, har vi lagt till en notis i funktionen på vänster sida.

Framöver kommer leverantörsfakturor som genereras från Finvoice innefatta en mer omfattande PDF-fil som fakturabild. Den nya PDF-filen visar nu all information som finns i Finvoice-fakturan.

Ändringen gäller endast leverantörsfakturor skapade från Finvoice-fakturor efter denna release. I releasen i september kommer vi att släppa en funktion för att ersätta den gamla PDF-filen med den nya för fakturor som skapades före denna release.

Den finska regeringen meddelade den 16 april 2024 att den allmänna momssatsen kommer höjas från 24 % till 25,5 %. Enligt regeringens förslag kommer ändringen att träda i kraft den 1 september 2024.

I denna release ingår de ändringar som krävs för att anpassa SoftOne GO till den höjda momssatsen. Se nedan länkade dokument för information om hur den nya momssatsen implementeras.


Viktigt att notera!

Vissa rapporter i Faktureringsmodulen kräver ändringar för att den nya momssatsen ska visas korrekt i rapporterna. Systemrapporterna kommer att uppdateras av SoftOne och de uppdaterade systemrapporterna kommer automatiskt att vara tillgängliga utan några ytterligare åtgärder.

Om ert företag använder skräddarsydda rapporter behöver du beställa uppdateringar av dessa rapporter från SoftOne. Rapporter som kan kräva ändringar inkluderar exempelvis offert, orderbekräftelse, avtal, faktura och statistikrapporter. För att säkerställa behovet av rapportuppdateringar – kontakta SoftOne Support.

Försäljning

Inom kort planerar vi att ta bort grossistprislistorna för Moel och Storel i SoftOne GO då dessa i praktiken har ersatts av Rexel.

För att få detta att fungera så smidigt som möjligt kan du som användare förbereda borttaget genom att kontrollera att grossistprislistorna inte ligger kvar som aktiva.


Ta bort Moel och Storel

För att ta bort Moel och Storel som grossister behöver du:

  1. Kontrollera att standardgrossisten som är vald under Försäljning > Inställningar > Försäljning > Inställningar inte är Moel eller Storel.  
  2. Prisformler kan behöva justeras så att de som har koppling mot grossistprislista för Moel eller Storel tas bort under Försäljning > Inställningar > Försäljning > Prisformler. Det bästa är om man har prisformler som inte är kopplade mot en specifik grossistprislista, utan istället väljer Generell. Du kan då byta försäljningsprislista på t.ex. order och få försäljningspriserna omräknade korrekt.
  3. Påslagsbrev kan behöva justeras under Försäljning > Inställningar > Försäljning > Påslagsbrev så att påslag/rader med koppling mot Moel eller Storel tas bort.
  4. Rabattbrev kan tas bort vad gäller Moel och Storel under Försäljning > Import > Rabattbrev.
  5. Kontrollera till sist att grossistprislistorna Moel och Storel inte är aktiva under Försäljning > Inställningar > Grossister > Grossistprislistor. Om de fortfarande är aktiva kan de inaktiveras genom att du bockar ur kryssrutan i kolumnen Aktiv och sparar med diskett-knappen högst upp till höger.


Aktivera Rexel

För att aktivera Rexel som grossist behöver du:

  • Aktivera grossistprislistan för Rexel under Försäljning > Inställningar > Grossister > Grossistprislistor.
  • Importera ett nytt rabattbrev från Rexel under Försäljning > Import > Rabattbrev.
  • Registrera leverantörsuppgiften för Rexel under Ekonomi > Leverantör > Register > Leverantörer. Om leverantörsfakturor från Rexel ska importeras via EDI ska inställningarna ’Grossist’ och ’Aktivera EDI’ vara angivna enligt nedan.

Det lagerverifikat som skapas för utleverans vid definitiv sparning av en kundfaktura fick tidigare fakturadatumet som verifikatdatum. Detta har ändrats och numera hämtas fakturans bokföringsdatum till lagerverifikatet.

Det är nu möjligt att se ursprunget för en lagertransaktion på en artikel i saldolistan (Försäljning > Lager > Saldo). Öppna valfri artikel och klicka sedan på penngan i kolumnen Källa för att titta närmare på de bakomliggande ordrarna, kundfakturorna och inköpsbeställningarna som utgör källan för automatiskt skapade lagertransaktioner.

Om du öppnar en källa kommer denna öppnas i en ny flik i webbläsaren. När du är klar kan du stänga fliken eller jobba vidare i respektive listvy för order, faktura eller inköpsbeställning.

Exempel

Exempel på transaktioner kan vara:

  • En reservation när artikeln har utlevererats från en order till en preliminär faktura – källa kundfaktura 20582.
  • En utleverans när den preliminära fakturan har definitiv bokats – källa kundfaktura 20582.
 

Kolumn för ’Källa’

Via hamburgermenyn kan du välja att visa eller dölja kolumnen ’Källa’.

Kom ihåg att välja ’Spara eget utseende’ för att ha kvar kolumnvalet till nästa gång du går in på sidan.

Rapporten ’Lagerhistorik’ som återfinns via högersidans rapporter har utökats med kolumnen för källa.

 

Det finns nu en kontroll av beloppet för skattereduktion vid överföring av order till kundfaktura. Kontrollen omfattar de olika typerna av skattereduktion:

  • ROT-avdrag
  • RUT-avdrag
  • Grön teknik 20%
  • Grön teknik 50%

Kontrollen är användbar om en användare exempelvis har lagt till tid på en order i efterhand, där skattereduktionen redan är registrerad. Då kommer ett felmeddelande upp när ordern överförs till faktura med information om att beloppet för skattereduktion misstämmer. Syftet är att förebygga att felaktiga belopp når hela vägen till Skatteverket och att du istället i ett tidigt skede kan rätta till avdraget.

Alternativ vid felmeddelande:

  • Alternativ 1 – Du kan välja att ändå överföra ordern till preliminär faktura, genom att svara Ja på frågan som visas. Det finns då möjlighet att ta bort artikelraden för skattereduktion på fakturan och registrera om den för att få det korrekta beloppet.
  • Alternativ 2 – Du kan välja att svara Nej på frågan och gå tillbaka till att redigera ordern. Genom att ta bort artikelraden för skattereduktion och registrera om den sker en omräkning av skattereduktionsbeloppet utifrån förändringarna i underlaget, om du t.ex. har registrerat mer tid på ordern.

Vi har lagt till en kontroll vid borttag av prislistor så att de inte kan tas bort om prislistan:

  • Är registrerad på kunder 
  • Är angiven som standardprislista under Försäljning > Inställningar > Försäljning > Inställningar
  • Är registrerad på prisformler

Kontrollen sker vid borttag av prislista via Försäljning > Artikel > Prislistor och vid borttag visas ett felmeddelande om du försöker ta bort en prislista som används.

Om försäljningsprislistan används på registrerade order/fakturor kommer prislistan att ligga kvar på dessa, även om prislistan tas bort. Det går dock inte att registrera nya order/fakturor på den borttagna prislistan.

Menyalternativet Rapporter i vänstermenyn kommer snart att tas bort. Alla rapporter finns tillgängliga i funktionen Rapporter och analys som nås genom att klicka på ikonen Image till höger.

Som en påminnelse om att börja skriva ut från höger sida, istället för vänster, har vi lagt till en notis i funktionen på vänster sida.

Den finska regeringen meddelade den 16 april 2024 att den allmänna momssatsen kommer höjas från 24 % till 25,5 %. Enligt regeringens förslag kommer ändringen att träda i kraft den 1 september 2024.

I denna release ingår de ändringar som krävs för att anpassa SoftOne GO till den höjda momssatsen. Se nedan länkade dokument för information om hur den nya momssatsen implementeras.


Viktigt att notera!

Vissa rapporter i Faktureringsmodulen kräver ändringar för att den nya momssatsen ska visas korrekt i rapporterna. Systemrapporterna kommer att uppdateras av SoftOne och är automatiskt tillgängliga utan några ytterligare åtgärder.

Om ert företag använder skräddarsydda rapporter behöver du beställa uppdateringar av dessa rapporter från SoftOne. Rapporter som kan kräva ändringar inkluderar exempelvis offert, orderbekräftelse, avtal, faktura och statistikrapporter. För att säkerställa behovet av rapportuppdateringar – kontakta SoftOne Support.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt