Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Tidigare skickades aktiveringsmail till användare på det språk som företaget var inställt på. Nu har vi ändrat så att aktiveringsmailets språk är baserat på användarens språkinställning.
Du hittar denna inställning inne på användaren (Administrera > Användare > Användare) enligt bilden nedan.
Nu finns det en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t.ex. vara utlägg som är skapat för att justera saldo.
Sökväg: Personal > Inställningar > Tid > Resa> Utlägg
Nytt fält har tillkommit: Dölj för anställd. Gå in och markera denna kryssruta på de utlägg som du inte vill att den anställde ska se i Min tid i appen eller på webben.
Det finns nu en ny kryssruta i urvalet för analysen Anställda Dokument som gör att analysen även tar med dokument som är skickade via GO-mail.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
I listan över sökträffar för artiklar, samt när du har valt en artikel att lägga till på din order, finns det en ny länk benämnd ’Visa extern information’. Om artikeln finns i RSK-databasen kommer webbläsaren öppnas för att visa bild och ytterligare produktinformation.
Tidigare sparades senast använda grossist (och pris) på ordern efter att du hade lagt till en artikel via appen, även om du i appen hade valt en annan grossist. Detta är nu förändrat så att vald grossist i appen följer med och sparas på ordern.
Vi har sett över sorteringen av artiklar vid sökning i ditt interna artikelregister i appen. Numera sorteras sökträffarna stigande utifrån antal tecken, dvs. ju lägre siffra som artikelnumret/-namnet innehåller desto högre upp i listan visas artikeln.
I nedan exempel ser du att artikeln med nummer 811 visas högst upp medan de två andra artiklarna som innehåller ’8113’ och ’8117’ kommer som andra och tredje sökträff.
Exempel:
Vi har uppdaterat graferna i behovsplaneringen med en ny förbättrad grafkomponent. Vi har nu samma komponent som i Inblick och nyckeltal. Funktionaliteten är oförändrad sedan tidigare.
Denna inställning gäller endast er som använder ekonomisk struktur.
Vi har lagt till en inställning som gör det möjligt att inaktivera visualisering och validering av in- och utlåning. Det innebär att det ej kommer att visas ikoner då personer är ut- eller inlånade. Det innebär även att det går att göra ändringar på pass som inte tillhör din enhet. Detta gäller Attestera tid och i schemavyn.
OBS! Rör ej denna inställning utan att kontakta en konsult.
Du hittar inställningen under företagsinställningar (Personal > Inställningar > Företagsinställningar > Inställningar planering).
Inga nyheter inom området Lön i denna release.
Inga nyheter inom området Ekonomi i denna release.
Vid export av kundfakturor till Fortnox sätts nu landet på kunderna i Fortnox utifrån angivet land på kunderna i SoftOne GO.
När det gäller fakturorna så sätts landet i första hand utifrån kunden och i andra hand utifrån fakturaadressen, t.ex. om du skickar fakturor där du endast angivit landskod på fakturaadressen och ej på kunden.
Nu finns det möjlighet att ta emot EDI-meddelanden från grossisten Comfort i SoftOne GO. I dagsläget finns det enbart stöd för att ta emot leverantörsfakturor.
Ingen särskild uppsättning behöver göras för att aktivera grossistkopplingen, utan fakturorna når fram via angivet organisationsnummer på företaget i SoftOne GO. Säkerställ gärna att organisationsnumret är korrekt.
Vi har lagt till möjligheten att inkludera det/de ordernummer som en faktura är kopplad till i mallarna som används för e-postutskick (Försäljning > Inställningar > Generellt > E-postmallar).
Du lägger till ordernummer i meddelandets titel eller i brödtexten genom att skriva [[OrderNr]]. Detta omvandlas till ett eller flera ordernummer i mailet som når kunden.
Exempel på resultatet i e-postmeddelandet:
Det finns sedan tidigare flera variabler som kan användas i e-postmallarna för order, kundfakturor och inköpsbeställningar. Nedanstående är exempel på tillgängliga variabler för e-postmall avseende kundfaktura:
Sidan Försäljningsstatistik har utökats med en kolumn för ansvarig på aktuella avtal, offerter, order och fakturor.
Kolumnen finns med bland valbara fält under hamburgermenyn och fliken med fyra lodräta linjer. Klicka på Kom ihåg utseende för att spara valet till nästa gång.
Källan för lagerstransaktioner visas nu i en separat kolumn från tidigare då ett nummer visades i kolumnen Notering. Den nya kolumnen visar vad det är för typ av transaktion, med hänvisning till ordernr, fakturanr eller vilket inventeringsunderlag saldot har korrigerats i. Klicka på ”pennan” för att öppna posten.
Vid en manuell lagertransaktion blir kolumnen Källa tom. Skriver du något i fältet Notering vid den manuella transaktionen kommer det att visas i fältet Notering som tidigare.
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…