Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
Förut kunde ni endast kopiera hela veckor i tidrapporten. Nu finns möjligheten att kopiera en enskilda dagar.
Följ stegen nedan för att se hur du går till väga:
1. Gå till sidan tidrapport. Därefter klickar du på de tre prickarna i högra hörnet för att få fram alternativmenyn. Där väljer du ’Kopiera dag’ för att kopiera den dagen som du är inne och tittar på.
2. Så här ser dialogen ut som kommer upp efter att du valt ’Kopiera dag’. Där väljer du med pilarna vilken dag du vill kopiera dessa tider till. Notera att dagen ni kopierar tider till måste vara tom. Den dagen ni kopierar tider till får alltså inte redan innehålla tider sedan innan.
3. Nu ligger tiderna vi kopierade från den 6e Juli på den 8e Juli. Efter kopiering blir du flyttad till det datum du kopierat till.
Nu finns möjligheten att radera delar av ett behov på enstaka dagar istället för att behöva radera hela dagen.
Detta gäller endast behov från frekvensstatistik.
Det är ingen egen behörighet för att radera. Däremot behöver du skrivbehörighet på behörigheten Behovsplaneringen [2008]. Om du endast har läsbehörigheten så får du upp dialogen men du har inte möjlighet att radera.
Du har möjlighet att radera från två ställen.
Det första exemplet är om du går till Personal > Planering > Register > Arbetsuppgifter:
1. Öppna upp arbetsuppgiften och klicka på ’Visa genererat behov’.
2. Markera de behov du vill radera och klicka sedan på ’Ta bort markerade’.
Andra exemplet är om du går till Personal > Planering > Behovsplanering > Arbetsuppgifter och leveranser:
Om du är inne i veckovyn och högerklickar på arbetsuppgiften kan du välja ’Visa genererat behov’.
Markera sedan de behov som ska raderas och klicka på ’Ta bort markerade’.
Numera kan du välja att se vilka tidavtal som är kopplade på tjänst. Detta fungerar på samma sätt som i schemabilden.
Klicka på knappen enligt bilden nedan för att komma till ’Välj vad du vill se’.
Under tjänstens namn ser vi då vilket tidavtal tjänsten är kopplad till. Bilden nedan visar att alla tjänster är kopplade till tidavtalet Timlön.
Vi har nu förtydligat vilken anställd som är kopplad till en tjänst i veckovyn under Tjänster.
I exemplet nedan ser vi till vänster att Adam Jacobsdotter har tilldelats Tjänst 22. Namnet blir även grönt i listan som syns längst till höger när en anställd har blivit tilldelad en tjänst.
I listan till höger kan du välja att dölja redan tilldelade anställda vilket gör det ännu tydligare att se vilka som återstår.
Nu finns det ett nytt val under ’Välj vad du vill se’ när du är inne i schemavyn Tjänster.
Under expandern Diagram kan du nu välja att se Schema tjänst. Då får du ett stapeldiagram över schemaläggningen på dina tjänster.
Då ser du diagram för schemat som är lagt på tjänsten enligt bilden nedan. Du ser detta även innan tjänsten är tilldelad en medarbetare.
Det finns nu möjlighet att registrera IB i både kronor och timmar för projektets personalkostnader för att få med rätt ingående värden på projektet.
Det finns nu möjlighet att få en översiktlig lista över registrerade utlägg på order i tidrapporteringen. Detta är ett första steg för att få en mer översiktlig bild över de registrerade utläggen för en tidsperiod och en anställd. Nästa steg är att bygga ut funktionaliteten för att kunna registrera och attestera utläggen, för till exempel arbetsledare.
Önskemål finns också att kunna se utläggen under tidrapporten för att få motsvarande överblick som på webben, i vår mobilapp.
Samma möjligheter finns att söka fram utlägg som för registrerade tider.
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…