Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
SoftOne GO-appen genomgår just nu en utseendeförändring för att höja upplevelsen för våra användare. Vi kommer succesivt att genomföra förbättringar som innebär bättre användarvänlighet. I nästa app-version släpps en designuppdatering för nedanstående moduler/sidor:
Det finns nu en ny funktion som underlättar hanteringen av schemamallar.
Börja med att aktivera skrivbehörigheterna 2045 på Roller under modulen Personal.
För att kunna aktivera en schemagrupp måste du ha slutdatum på det befintliga grundschemat eller schemamall om sådant finns.
Slutdatum för schemamall är en företagsinställning och den måste vara aktiverad.
Detta finns under Personal -> Inställningar -> Företagsinställningar – Skrolla ner och under Schemainställningar finner man bocken.
Exemplet på bilderna nedan visar hur två schemamallar, ett ”Sommarschema” som börjar den 1:a juli (se nr 4) och ett ”Vinterschema” läggs i en schemagrupp.
Bilden nedan visar att vi har lagt in flera anställda, varningar visas om vi inte har slutdatum på Grundschema/Schemamall.
För att åtgärda detta klickar vi på Avsluta grundschema och då sätts ett slutdatum på Grundschema dag före startdatum för grupp.
Därefter aktiveras Schemagruppen under Personal -> Planering -> Aktivera schema
Markera samtliga berörda anställda och under Funktion, välj Ny aktivering -> under Grundschema, välj Automatiskt -> fyll i datumintervallen och sedan Aktivera.
Det går även att koppla schemagruppen på anställd från anställda-kortet.
Gå in på Anställd -> Anställda -> Öppna en anställd -> Öppna expandern Schemauppgifter
Välj din schemagrupp och klicka på pilen till höger och Spara.
För att sedan aktivera schemagruppen, klicka på Ny aktivering och välj Sök automatiskt.
Fyll i datumintervallen för aktivering och Aktivera.
För dig som använder funktionen automatiska attestpåminnelser kan du numera även skicka attestpåminnelser manuellt vid behov.
Innehållet av de manuella attestpåminnelserna via mailutskick ser likadana ut som de automatiska attestpåminnelserna.
Börja med att aktivera skrivbehörigheterna 3050 i Roller under modulen Personal.
Gå in på Tid -> Attestera tid -> Markera gruppen du vill skicka attestpåminnelserna till -> Funktioner -> ”Skicka attestpåminnelse”.
Därefter kan du välja till vilka du vill skicka attestpåminnelserna till.
Gå in på Löneberäkning -> Markera en grupp -> Funktioner -> ”Skicka attestpåminnelser”.
Därefter kan du välja till vilka du vill skicka attestpåminnelserna till.
Gå in Export -> Löneexport -> Välj fram ditt urval och Sök -> Markera den utvalda gruppen och längst till höger kan du se ett meddelande-ikon.
När du klickar på den så får du fram till vilka du vill skicka attestpåminnelserna till.
Nu finns det möjlighet att i rapporturvalet filtrera på en atteststatus.
Vid val av någon av de olika statusarna är det endast transaktioner med den valda statusen som kommer att visas i rapporten.
För dig som har ett gammalt TimeStamp och vill föra över allt till den nya Närvaroterminalen och samtidigt behålla samma typ av inställningar, kan du numera använda dig av ”migrera” funktionen.
Detta gör du genom att gå in på:
Personal -> Inställningar -> Tid -> Terminaler
Öppna din befintliga TimeStamp och upp i högra hörnet kan du klicka på Migrera.
Du får därefter en dialog som bekräftar att din terminal är migrerad och därefter föreslår vilka nya inställningar din nya Närvaroterminal bör ha, utöver dina sparade uppgifter från din tidigare TimeStamp.
Numera kan man kopiera en befintlig terminal.
Gå in på Personal -> Inställningar -> Terminaler -> Öppna den terminalen du vill kopiera -> Klicka på kopiera-ikonen.
Döp därefter din nya terminal med ett nytt namn och Spara.
ICA övergår successivt till en ny e-handelsplattform vilket innebär att befintliga filformat för 1) Dagskassa samt 2) Fakturering B2B kommer att förändras.
SoftOne har nu stöd för import av de nya filformaten:
För att lägga till dessa importdefinitioner:
Tidigare i år utvecklades en ny inställning benämnd ’Enskild rapport per internkonto’ (se dessa releasenyheter) för resultatrapporter. Syftet med inställningen är att kunna ange ett intervall av exempelvis kostnadsställen och med ett knapptryck skriva ut separata rapporter per angivet kostnadsställe, istället för att värdena för respektive kostnadsställe slås samman i en enda rapport.
Nyheten i denna release är att inställningen har implementerats för ICA:s resultat- och balansrapporter. Nedan framgår de rapporter som inställningen är nytillkommen för.
Resultatrapporter:
Balansrapporter:
För alla Order till lön-kunder är att det nu möjligt att i Orderplaneringen visa utplanerade ordrar i ett sammanhållet block över dagen istället för att det splittas upp utifrån ev. raster i schemat. Detta har implementerats i form av en ny inställning.
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…