Releasenyheter 2024-12-10
29 november, 2024Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Vi har gjort anställningsbevisen tydligare i form av bättre skärpa samt uppdaterat anställningsbevisen efter en nyare mall. Rapport för anställningsbevis kommer att rullas ut under dagen 11 mars.
I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.
OBS! Den nya app-versionen finns tillgänglig måndagen efter webb-releasen
Numera går det att ange att man har läst och förstått ett dokument via appen.
Det har tidigare inte gått att trycka på en bifogad länk via information via appen.
Numera kommer det att gå att trycka på länken.
Vi har gjort större utveckling för schemaläggning av saldokontroller, automatattestering och vissa rapporter.
Funktionen kommer att vara väldigt användbar när man t. ex vill schemalägga att en schemarapport för nästa vecka ska vara utskriven varje måndag innan arbetsdagen börjar.
Funktionen kommer att fortsätta att utvecklas för att sedan inom kort att kunna användas.
Mer information om inställningar och hur det fungerar i detalj kommer att komma.
Det kommer att vara möjligt att ange när ett jobb ska utföras, t. ex när automatattesteringen ska utföras och för vilken period.
Bilden visar inställningar för när jobbet kommer att utföras.
Bilden visar vilka intervall som i dagsläget finns att välja.
Det kommer i och med saldovarningen att vara möjligt att ange på saldon vilka gränser som finns. När jobbet är genomfört kommer anställd och chef att få ett meddelande om någon av gränserna bryts.
Behörighet som krävs för denna funktion är Tjänstebilar [985] och Analys [986].
Enligt Skatteverket kan förmånsvärdet justeras ned på bland annat lätta lastbilar.
Nedan är ett utdrag från skatteverkets hemsida på villkor för att du skall kunna sätta ner värdet på lätta lastbilar.
Anställd – Register – Tjänstebilar
Det har lagts in ett nytt fält för att kunna registrera vilken procent av bilförmånens ursprungsvärde som skall justeras. Enligt skatteverkets text ovan skall värdet sänkas till 60% av ursprungsvärdet så det är det du skriver in i kolumnen. Se bild nedan.
Under Nettolöneavdrag och beräknat förmånsvärde visas det nya justerade bilförmånsvärdet.
Behörighet som krävs för denna funktion är: Semesteravtal[906] och [966].
Lagtexten i semesterlagen §26 lyder följande:
Exempel på tillämpningen av 26 §.
Anställd – Register – Semesteravtal
För att semesterårsskiftet skall ta hänsyn till § 26 måste inställning göras på semesteravtalet.
I kolumnen kvarvarande dagar skall väljas: Över 20 dagar sparas för alternativet: Tillämpa § 26 semesterlagen.
Exempel från Softone GO:
Semesterskuld innan semesterårsskiftet. Anställd har 25 betalda dagar kvar som ej har tagits ut. Intjänade dagar är 9.
Efter semesterårsskiftet är resultatet på anställda kortet.
Här har systemet fyllt upp till 25 nya betalda dagar. Enligt semesterskulden skulle det vara enbart 9 nya dagar, så 16 av de betalda fyller upp dessa 9 till 25 dagar. Nu återstår 9 dagar av betalda och av dem får man spara 5 dessa flyttas till spar år 1. Rest 4 dagar betalas ut i aktuell period enligt inställning på semesteravtalet. Varför det står 9 dagar nu på spar 1 är därför att 4 dagar som utbetalas flyttas till kolumnen ovanför dvs uttagna dagar. Efter utbetalningen är återstående dagar 5.
Tidigare har det inte varit möjligt att ange vilket transaktionsdatum som ska användas vid manuell in- och utleverans av en artikel, utan dagens datum har per automatik angivits. Nu finns det ett nytt fält benämnt ’Transaktionsdatum’ på saldosidan för en artikel. Om fältet lämnas blankt vid sparning blir transaktionsdatumet samma som dagens datum.
I denna release har vi implementerat en inställning för om en orders totala TB/TG ska innefatta artikelrader med 0 kr i inköpspris eller ej.
Följ nedan instruktion för att aktivera/inaktivera inställningen:
Nu finns det en ny kolumn som visar ’Fakturadatum’ under expandern Leverantörsfakturor på en order. Kolumnen är dold som standard men finns att välja under hamburgermenyn.
Vi har infört en spärr mot att ta bort ordrar innehållandes registrerad tid och därför kommer meddelandet nedan visas. För att kunna ta bort ordern måste registrerade tidrader tas bort eller flyttas till en annan order först.
Nu går det att filtrera tidrader utifrån atteststatusen för ’Arbetad tid’ respektive ’Fakturerbar tid’. Denna filterfunktion finns tillgänglig både under tidexpandern på Order och på sidan Tidrapport. Funktionen kan nås via klick på det gråa fältet högst upp i kolumnen för statusbollarna.
Dialogen som visas vid registrering av tid på sidorna Order och Tidrapport har gjorts om till en lista istället för att bestå av separata inmatningsfält. Funktionaliteten är densamma som tidigare, men med tillägg av några förbättringar som kommer effektivisera inmatningen av tider. Nedan visas ett exempel på hur den nya dialogen ser ut.
Några förbättringar:
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…