Fredrik Syrén är uppväxt ICA-handlare. 1 juli 2013 tog han som 28-åring, tillsammans med sin bror, över butiken ICA Supermarket Mora som tidigare drivits av deras far. Det är ett beslut han aldrig ångrat.
Fredrik och hans bror ville utrusta butiken med ett modernare, webbaserat schemasystem. Att valet föll på SoftOne och deras molnbaserade system SoftOne GO kändes som ett naturligt val då ICA och SoftOne 2017 ingick ett ramavtal gällande SoftOne GO HR som bland annat inkluderar Schemahantering.
Fredrik har ägnat senaste dagarna åt förberedelser. Han har lagt grundscheman för de 30 anställda och lagt in alla anställningsuppgifter. Om några dagar går de live med SoftOne GO Schema!
Det känns bra inför starten och jag ser fram emot att sätta igång. Det har varit bra för mig att göra alla förberedelser för jag har verkligen fått lära känna systemet. Jag är positivt överraskad över användarvänligheten. Det är verkligen enkelt, pedagogiskt och logiskt att arbeta i, säger Fredrik.
Det är ett stort steg för butiken att byta schemasystem då det är en vital del av deras verksamhet.
Det digitala arbetssättet kommer fundamentalt förändra hur vi arbetar och kommunicerar inom butiken. Majoriteten av personalen i butiken är positiva, men alla tar till sig ny information på olika sätt och vissa är såklart skeptiska inför omställningen. Jag är säker på att alla kommer vara positiva om några veckor när vi kommit igång ordentligt. Nu kommer de att kunna ansöka om nya pass, göra semesteransökan och egentligen sköta allt de behöver direkt i telefonen, säger Fredrik.
Digitala hjälpmedel medför stora fördelar
Fredrik ser fram emot det nya arbetssättet och fördelarna det kommer innebära för butiken och dess anställda.
Mina förväntningar är höga. I och med den här satsningen tar vi steget in i den digitala, molnbaserade världen. Vi digitaliserar en stor del av personalfrågorna, saker som idag sker via möten eller analogt. Det här kommer bespara oss en deltidstjänst. Det frigör tid från de som idag arbetar med personalfrågor. Vi slipper mycket administration och manuell handpåläggning då systemet sammanställer informationen och säkerställer att vi följer alla de lagar och regler som dagligvaruhandeln behöver anpassa sig efter. Mindre administration betyder mer tid på golvet i butiken. Det kommer helt klart att underlätta, säger Fredrik.
SoftOne önskar Fredrik och resten av personalen på ICA Supermarket Mora ett stort lycka till och ser fram emot att följa deras resa.